*

Werken bij het ND

Het Nederlands Dagblad is regelmatig op zoek naar nieuw talent dat ons team komt versterken. Zoek jij uitdagend werk in een inspirerende werkomgeving? Op deze pagina vind je onze vacatures.

Afbeelding


Het Nederlands Dagblad zoekt een

Redacteur sociale media (met affiniteit met video)

(32 - 38 uur)


In deze functie beheer je de socialmediakanalen van het Nederlands Dagblad en maak je plannen hoe we dit steeds beter kunnen doen. Je stelt geregeld de homepage voor het Nederlands Dagblad samen en presenteert de artikelen zo aantrekkelijk mogelijk. Je bent onderdeel van het team online & marketing, een gedreven en jong team dat bestaat uit zowel redacteuren als marketeers. Je valt onder verantwoordelijkheid van de hoofdredactie. Het is een pre als je ervaring hebt met video en je hierin het voortouw kunt nemen.


wat ga je doen

Je beheert de socialmediakanalen van het Nederlands Dagblad en maakt gericht plannen hoe we deze kanalen optimaal kunnen inzetten. Je ontwikkelt video's en weet hoe je die gericht kunt inzetten. Je draait regelmatig een onlinedienst waarin je verhalen op de homepage zo aantrekkelijk mogelijk presenteert. Samen met je collega's bedenk je wat nodig is om artikelen aan een zo groot mogelijk publiek bekend te maken. 


wie we zoeken

- Je bent een redacteur met een goed gevoel voor online journalistiek; je taalbeheersing is uitstekend

- Je hebt kennis en ervaring met social media en videocontent

- Je volgt de ontwikkelingen van socialmediaplatforms op de voet

- Je deelt de christelijke geloofsovertuiging van waaruit wij ons werk doen

- Je kunt vier of vijf dagen per week voor ons aan de slag gaan


wie wij zijn

Het Nederlands Dagblad is een schaamteloos christelijke krant die geen blad voor de mond neemt. Zuinig op onze lange traditie van degelijke, betrouwbare kwaliteitsjournalistiek, treden we open, onbevangen en innovatief de mediatoekomst tegemoet. Het Nederlands Dagblad dankt z'n herkenbare gezicht mede aan het hechte verband van professionele teamspelers. Lijnen zijn kort en we schakelen snel. Tegelijk is het een open organisatie, voortdurend op zoek naar wat beter kan. We houden van mensen die inspiratie brengen. Het Nederlands Dagblad wordt uitgegeven door een onafhankelijke, gezonde onderneming. Het kantoor is gevestigd in Amersfoort, op loopafstand van het station.


informatie

Herken jij je in bovenstaand profiel? Aarzel niet en stuur ons een motivatiebrief en cv. Reageren kan tot en met 19 februari 2022 via vacature@nd.nl. Meer informatie kun je inwinnen bij Daniël Gillissen, adjunct-hoofdredacteur via 088 - 1999 937.


----------- 


Het Nederlands Dagblad zoekt een 

Online marketeer met gevoel voor journalistiek

(32 - 38 uur)


We zoeken versterking voor ons team online & marketing, dat uit zowel redacteuren als marketeers bestaat. In deze functie zorg je ervoor dat onze journalistieke verhalen bekend worden bij verschillende doelgroepen, zoals katholieke of evangelische christenen. Je bedenkt plannen hoe we nieuwe groepen kennis laten maken met onze verhalen. Dat hoef je gelukkig niet alleen te doen, want je bent onderdeel van een ondernemend en jong team. Je zoekt steeds hoe je specifieke doelgroepen van dienst kunt zijn met relevante verhalen.


wat ga je doen

Je krijgt een breed takenpakket. Zo zet je bijvoorbeeld online campagnes op voor het christelijk opinieblad De Nieuwe Koers of zet je onze nieuwe podcasts en andere audioproducten in de markt. Je verhoogt het bereik van het Nederlands Dagblad doelgericht en systematisch onder verschillende doelgroepen via onze online kanalen. Dat kan door een nieuwsbrief te beginnen, een social campagne op te zetten of door andere kansen en mogelijkheden die jij ziet. Je maakt plannen hoe je jouw doelen kunt bereiken en voert deze uit. Samen met de redacteuren in je team bedenk je hoe verhalen zoveel mogelijk impact krijgen. Verder bedenk je manieren om audio/podcasts breder bekend te maken. 


wie we zoeken

- Je hebt een opleiding communicatie en/of marketing afgerond

- Je bent communicatief, zelfstartend en soepel in de omgang

- Je bent bekend met tools als Google Analytics, Mailchimp, Facebook ads. etc. en weet hoe je deze kunt inzetten

- Je bent creatief en hebt een uitstekend taalgevoel

- Je deelt de christelijke geloofsovertuiging van waaruit we ons werk doen

- Je kunt vier of vijf dagen per week voor ons aan de slag gaan


wie wij zijn

Het Nederlands Dagblad is een schaamteloos christelijke krant die geen blad voor de mond neemt. Zuinig op onze lange traditie van degelijke, betrouwbare kwaliteitsjournalistiek, treden we open, onbevangen en innovatief de mediatoekomst tegemoet. Het Nederlands Dagblad dankt z'n herkenbare gezicht mede aan het hechte verband van professionele teamspelers. Lijnen zijn kort en we schakelen snel. Tegelijk is het een open organisatie, voortdurend op zoek naar wat beter kan. We houden van mensen die inspiratie brengen. Het Nederlands Dagblad wordt uitgegeven door een onafhankelijke, gezonde onderneming. Het kantoor is gevestigd in Amersfoort, op loopafstand van het station.


informatie

Herken jij je in bovenstaand profiel? Aarzel niet en stuur ons een motivatiebrief en cv. Reageren kan tot en met 19 februari 2022 via vacature@nd.nl. Meer informatie kun je inwinnen bij Johan Wondergem, marketingmanager, via 06-53436438. 


---------- 


Het Nederlands Dagblad zoekt een 

Relatiemanager christelijke studentenverenigingen

(16-24 uur per week)


In deze nieuwe functie ga je als relatiemanager aan de slag om christelijke studentenverenigingen aan de missie en de journalistiek van het Nederlands Dagblad te verbinden. Je zoekt actief naar samenwerkingsvormen die ervoor zorgen dat christelijke studenten het Nederlands Dagblad leren kennen en ook omgekeerd. Je zet je kennis en netwerk in voor de redactie om journalistieke producties voor studenten te realiseren.


wat ga je doen

Je zet het Nederlands Dagblad op de kaart bij christelijke studentenverenigingen. Je bouwt een netwerk op en creëert een win-win situatie voor zowel studenten als het Nederlands Dagblad.

Een werkweek zou er zo uit kunnen zien: je bedenkt een abonnementsvorm die helemaal geschikt kan zijn voor christelijke studentenverenigingen. Je legt contact met een vereniging en probeert een pilot van de grond te krijgen. Op een ander moment maak je een afspraak met het landelijke netwerk van een studentenvereniging en bespreek je waar de mogelijkheden voor samenwerking liggen. Bij een kennismakingsbezoek neem je natuurlijk een stapel kranten mee om uit te delen. Tijdens je contact met de studenten hoor je misschien wel interessante ontwikkelingen; je tipt deze ideeën voor een artikel bij de redactie. Verder denk je ook mee met de journalisten op de redactie. Je hoort bijvoorbeeld dat zij binnenkort onderzoek doen naar studieschuld onder jongeren. Je denkt actief mee met dit onderzoek en zet jouw netwerk hiervoor in.


wie we zoeken

- Je hebt een bestaand netwerk binnen christelijke studentenverenigingen

- Je bent net afgestudeerd (of nog deels aan het studeren) en hebt in ieder geval 16-24 uur per week ruimte om aan de slag te gaan met deze uitdaging

- Je bent commercieel, communicatief en zelfstartend en soepel in de omgang

- Je bent een pionier die goed kan samenwerken

- Je deelt de christelijke geloofsovertuiging van waaruit we ons werk doen


wie wij zijn

Het Nederlands Dagblad is een schaamteloos christelijke krant die geen blad voor de mond neemt. Zuinig op onze lange traditie van degelijke, betrouwbare kwaliteitsjournalistiek, treden we open, onbevangen en innovatief de mediatoekomst tegemoet. Het Nederlands Dagblad dankt z'n herkenbare gezicht mede aan het hechte verband van professionele teamspelers. Lijnen zijn kort en we schakelen snel. Tegelijk is het een open organisatie, voortdurend op zoek naar wat beter kan. We houden van mensen die inspiratie brengen. Ons personeelsbestand bestaat uit veel jonge, enthousiaste medewerkers en ervaren krachten met kennis van zaken. Het Nederlands Dagblad wordt uitgegeven door een onafhankelijke, gezonde onderneming. Het kantoor is gevestigd in Amersfoort, op loopafstand van het station.


informatie

Herken jij je in bovenstaand profiel? Aarzel niet en stuur ons een motivatiebrief en cv. Reageren kan tot en met 5 maart 2022 via vacature@nd.nl. Meer informatie kun je inwinnen bij Johan Wondergem, marketingmanager, via 06-53436438.

 

----------

'Ik vind het fijn om samen met alle collega's en afdelingen een mooi product te maken dat dagelijks door onze lezers wordt gewaardeerd.'

AfbeeldingIngrid van de Kamp commercieel medewerker

----------


Het Nederlands Dagblad  zoekt een


Medewerker klantenservice


(16 uur per week)   


Journalistiek is onze missie. Betrouwbaarheid is ons grootste goed. Juist ook in het contact met abonnees. Het Nederlands Dagblad is zuinig op zijn 25.000 abonnees. Zonder hen is er geen Nederlands Dagblad. Daarom zoeken we een extra medewerker klantenservice die vragen van abonnees zorgvuldig kan beantwoorden. 


wat ga je doen

De vragen van onze abonnees komen vooral telefonisch binnen en kunnen bijvoorbeeld gaan over de bezorging van de krant of het inloggen op de website of app. Jij informeert en adviseert onze abonnees vriendelijk, zelfstandig en zorgvuldig. Naast het telefonisch klantencontact heb je ook andere taken. Familieberichten voer je accuraat in, je stuurt kranten na en je doet verschillende administratieve werkzaamheden. Ook denk je mee over hoe dingen beter of makkelijker zouden kunnen. Je hebt contact met collega's van de afdelingen marketing en redactie, omdat vragen van abonnees regelmatig afdelingsoverstijgend zijn.


wie we zoeken

We zoeken een flexibele medewerker klantenservice die onze abonnees vriendelijk en zorgvuldig telefonisch te woord staat.

- Je bent enthousiast en leergierig.
- Je bent flexibel inzetbaar en bent in de gelegenheid bij te springen tijdens piekmomenten (of tijdens vakanties of ziekte van collega's).
- Je beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift.
- Je bent handig met verschillende softwarepakketten.
- Je bent betrokken op het nieuws.
- Je bent christen en staat achter onze christelijke identiteit. 


wie wij zijn

Het Nederlands Dagblad is een schaamteloos christelijke krant die geen blad voor de mond neemt. Zuinig op onze lange traditie van degelijke, betrouwbare kwaliteitsjournalistiek, treden we open, onbevangen en innovatief de mediatoekomst tegemoet. Het Nederlands Dagblad dankt z'n herkenbare gezicht mede aan het hechte verband van professionele teamspelers. Lijnen zijn kort en we schakelen snel. Tegelijk is het een open organisatie, voortdurend op zoek naar wat beter kan. We houden van mensen die inspiratie brengen. Het Nederlands Dagblad wordt uitgegeven door een onafhankelijke, gezonde onderneming. Het kantoor is gevestigd in Amersfoort, op loopafstand van het station.


informatie

Reageren met een motivatiebrief en cv kan tot en met 21 februari via vacature@nd.nl. Meer informatie kun je inwinnen bij Willemijn Gort, coördinator klantenservice. Zij is bereikbaar op telefoonnummer 06-11051314.


----


Het Nederlands Dagblad zoekt een 


Hoofdredacteur


Als hoofdredacteur heb je een passie voor onze lezers en ben je 'het gezicht van de krant', zowel intern als extern. Je voelt je (mede-)verantwoordelijk voor de omgang met de lezers en medewerkers.

Met twee adjunct-hoofdredacteuren vorm je de hoofdredactie en samen ben je verantwoordelijk voor de inhoud, integriteit, betrouwbaarheid en kwaliteit van het Nederlands Dagblad. Je geeft leiding aan de redactie, het journalistieke productieproces en je gaat voorop in de digitale transitie. Je kent de geschiedenis van de krant, je respecteert die en verbiedt die met heden en toekomst. Je weet de redactie tot journalistieke prestaties en vernieuwing te bewegen. Het doel van je werk is continuïteit van de christelijke kwaliteitsjournalistiek, conform de missie van het Nederlands Dagblad. Je werkt samen met en rapporteert aan de directeur van Nedag Uitgevers.


Taken:

- Dagelijks invulling geven aan de journalistieke missie van het Nederlands Dagblad.

- De lezers van nd.nl en het Nederlands Dagblad voorzien van voor hen relevante journalistiek ('audience first').

- Voorgaan in de digitale toekomst en de journalistieke organisatie daartoe innovatief, bij kennis en in beweging houden ('digital first').

- Actief volgen van actuele ontwikkelingen op het gebied van (nieuws)media.

- Bewaken van de journalistieke onafhankelijkheid, kwaliteit en identiteit van het Nederlands Dagblad, zowel digitaal als in print. 

- Gezicht geven aan het profiel van het Nederlands Dagblad door eigen journalistieke bijdragen (zoals uitleg, verantwoording, commentaren).

- Inspireren, organiseren en faciliteren van het journalistieke proces in al zijn facetten.

- Streven naar een evenwichtig samengestelde redactie.

- Zorgen dat redacteuren en freelancers hun werk goed kunnen doen, in een gezonde en veilige werkcultuur.

- Voorzitten van het hoofdredactie-overleg en relevante redactievergaderingen.

- Vergaderen met Redactieraad.

- Vergaderen met de Raad van Advies.

- Bijwonen van en participeren in de vergaderen van het MT.

- Overleggen, afstemmen en sparren met relevante actoren en afdelingen.

- Onderhouden van zakelijke relaties.

- Geregeld bezoeken van relevante externe bijeenkomsten, congressen.

- Representeren van het Nederlands Dagblad bij externe optredens.


Functie-eisen

Je bent een gelovig en actief christen, creatief, een inspirerend leidinggevende; je kunt goed luisteren en mensen meenemen in verandering. Je bent integer en scherp en een gedreven journalist. Je bent wijs, geduldig, doortastend en een echte verbinder die goed kan samenwerken.

- Schrijfvaardig

- Oprechte interesse in de lezer van het ND en kennis van zijn/haar leefwereld

- Een neus voor nieuws, je weet wat leeft in de maatschappij

- Visie op journalistiek en (de toekomst van) nieuwsmedia

- Een gedegen kennis van verhoudingen en verbanden in (christelijk) Nederland

- Gevoel voor humor


Bedrijfsprofiel

Het Nederlands Dagblad is de kwaliteitskrant van christelijk Nederland en wil door middel van onafhankelijke, professionele en betaalde journalistiek informeren, duiden en analyseren wat er in de wereld gebeurt. Daarmee helpt de krant zijn lezers, veelal christenen, te functioneren in de samenleving. Het Nederlands Dagblad verschijnt zowel in digitale vormen (app, nd.nl) als op papier (maandag tot en met zaterdag). De gedrukte editie wordt landelijk bezorgd. 

De geschiedenis van het Nederlands Dagblad en zijn voorgangers omspant een respectabele 77 jaar. De krant heeft sterke wortels in de gereformeerde wereld, maar heeft zich in de loop der jaren op inhoud en doelgroep verbreed. De 'gelovige identiteit' is onveranderd de bestaansgrond van het Nederlands Dagblad. De redactie (circa 50 medewerkers) bestaat dan ook uit christenen, afkomstig uit de breedte van christelijk Nederland. Het Nederlands Dagblad valt onder het bestuur van Nedag Uitgevers BV, een financieel gezonde onderneming waarvan de aandelen worden beheerd door een stichting zonder winstoogmerk. 

Het Nederlands Dagblad is een bedrijf in beweging, net als andere professionele nieuwsmedia: steeds minder papier, steeds meer digitaal. Dit proces raakt zowel de journalistieke werkwijze als de organisatie en de redactie. De afgelopen periode stond in het teken van journalistieke professionalisering. De komende staat in het teken van verdere digitalisering.


Arbeidsvoorwaarden

Je krijgt een uitdagende baan in een zeer betrokken, open omgeving met een drang naar vernieuwing en een hart voor nieuws. Daarnaast krijg je een goed salaris en een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenpakket, een auto van de zaak, telefoon en laptop.


Geïnteresseerd?

We hebben de procedure uitbesteed aan Novicum. Op www.novicum.nl kun je direct solliciteren. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Corina den Besten, management consultant bij Novicum via 06-404 988 994 of corina.denbesten@novicum.nl. 

   

----------

'Journalisten van het Nederlands Dagblad zijn kritisch, maar kijken ook welwillend en met een open blik naar de wereld. Dat zorgt voor een heel prettige sfeer op de redactie.'

AfbeeldingMaurice Hoogendoorn eindredacteur bijlage Gulliver


----------


Stagelopen bij het ND? 

De redactie van het Nederlands Dagblad zoekt journalisten in opleiding (vierdejaars hbo of masterstudenten) die willen bewijzen wat zij waard zijn in een professionele, christelijk betrokken journalistieke organisatie. Er zijn in de loop van het jaar stageplekken vrij op diverse deelredacties.

 

wie wij zijn

Het Nederlands Dagblad is een schaamteloos christelijke titel met een lange traditie van degelijke, betrouwbare kwaliteitsjournalistiek. We maken een krant volgens ambachtelijke principes en spelregels, vanuit een christelijke levens- en wereldbeschouwing. Dat doen we in de overtuiging dat een gelovige manier van denken en kijken smaak geeft aan de journalistieke keuzes die je maakt; aan je observaties, beschrijvingen en analyses.

De redactie van de krant functioneert als een professionele, intellectuele en geestelijke werkgemeenschap; het Nederlands Dagblad dankt z’n herkenbare gezicht aan dit hechte verband van teamspelers. Het is ook een open organisatie, die voortdurend op zoek is naar jong talent, naar freelancers die iets specifieks toevoegen aan wat we in huis hebben. We houden van de reuring en inspiratie waar tijdelijke of ongeregelde voorbijgangers voor zorgen.

 

wie we zoeken

Voor stagiairs van de journalistieke vakopleidingen (hbo en academisch) biedt het Nederlands Dagblad alle ruimte om de kneepjes van het vak te leren en uit te oefenen volgens een hoge kwaliteitsstandaard en vanuit een christelijk betrokken beroepshouding. 

Je wordt bij ons serieus genomen en ingeschakeld als een volwaardige collega. Als je werk goed is, kun je dagelijks publiceren en je portfolio uitbreiden. We laten je niet zwemmen maar maken je lid van ons team, je wordt niet in een hoekje gestald maar krijgt een goede werkplek in het midden van een redactie die geen formele of informele pikorde kent. We doen ons best om onze vakbekwaamheid en ons enthousiasme met je te delen, maar we luisteren en kijken ook naar jou met de verwachting dat je ons wat hebt bij te brengen.

Meer informatie over stages bij het Nederlands Dagblad is te verkrijgen bij adjunct-hoofdredacteur Daniël Gillissen (gillissen@nd.nl, 088 1 999 937). 

De procedure is als volgt: we ontvangen graag een sollicitatiebrief. Daarna volgt een kennismakingsgesprek en een meeloopdag.


----------

Voor alle vacatures bij het Nederlands Dagblad geldt: online screening, bijvoorbeeld via databanken, zoekmachines en sociale netwerken kan deel uitmaken van selectieprocedures.

----------


Vacatures (vervuld)

Het Nederlands Dagblad zoekt een 


Eindredacteur speciale bijlagen

(32 uur)


In deze nieuwe functie willen we een eindredacteur benoemen die verantwoordelijk is voor alle specials die we uitbrengen.

Het komende jaar staan er zo'n veertien themabijlagen op de planning van het Nederlands Dagblad. Denk aan een vakantiebijlage, een themanummer over het onderwijs of een special over duurzaamheid. Sommige bijlagen zijn een initiatief van de redactie, andere van de afdeling ND Zakelijk. We zoeken daarom een eindredacteur die journalistiek vaardig is én commercieel denkt. 


wat ga je doen?

Jij bent eindverantwoordelijk voor alle speciale bijlagen die we uitbrengen. De totale coördinatie is voor jouw rekening. Je organiseert brainstorms met collega's, zet onderwerpen uit bij (freelance) journalisten en schrijft zelf artikelen. Als het commerciële bijlagen betreft, zorg je samen met de klanten van ND Zakelijk voor interessante artikelen en branded content. Jij weet hoe je een lezer een bijlage of verhaal intrekt, dus zorg je natuurlijk ook voor aantrekkelijk beeld bij alle artikelen. Je houdt deadlines goed in de gaten zodat het hele proces vloeiend verloopt. Dankzij jouw nauwkeurige redigeerwerk, verschijnt er altijd een uitstekend eindproduct.


wie we zoeken

- je hebt ervaring als eindredacteur.

- je hebt kennis van en inzicht in het journalistieke proces en gevoel voor een goede combinatie van tekst en beeld.

- je bent creatief, nauwgezet en weet overzicht te houden.

- je bent communicatief vaardig en kan redacteuren duidelijk maken hoe zij hun artikelen kunnen verbeteren.

- je werkt graag samen met redactie, vormgevers en de afdeling ND Zakelijk en haar klanten, onze adverteerders.

- je kunt goed omgaan met verschillende journalistieke en commerciële belangen en daar weloverwogen keuzes in maken.

- je deelt de christelijke levensovertuiging van waaruit we ons werk doen.


wie wij zijn

Het Nederlands Dagblad is dé kwaliteitskrant van christelijk Nederland. We staan voor onze geloofsovertuiging en nemen geen blad voor de mond. Zuinig op onze lange traditie van degelijke, betrouwbare kwaliteitsjournalistiek treden we open, onbevangen en innovatief de mediatoekomst tegemoet. Het Nederlands Dagblad wordt uitgegeven door een onafhankelijke, gezonde onderneming die zich houdt aan de cao voor het Uitgeverijbedrijf. We bieden een mooie werkplek op een aantrekkelijke locatie dichtbij station Amersfoort en thuiswerkmogelijkheden op maat.


informatie   

Herken jij je in bovenstaand profiel? Aarzel niet en stuur ons een motivatiebrief en cv. Reageren kan tot 4 december via vacature@nd.nl. Meer informatie kun je inwinnen bij Daniël Gillissen, adjunct-hoofdredacteur. Hij is bereikbaar op 088- 1 999 999. Sollicitatiegesprekken hopen we 14 december te voeren.