Directiemededeling
Bezorging
De ochtendkranten in Nederland kampen met een ernstig tekort aan bezorgers. Ook het Nederlands Dagblad heeft hier last van. In veel wijken of plaatsen komt de krant te laat in de bus, en soms helemaal niet. Er zijn ‘brandhaarden’ waar zelfs wekenlang geen krant wordt bezorgd. Met begrijpelijke klachten van abonnees tot gevolg. We nemen elke klacht uiterst serieus. Meestal kunnen we die oplossen. Maar steeds vaker zitten ook wij met de handen in het haar.
Wat doen wij aan hardnekkige bezorgproblemen? En hoe kunt u ons helpen?
Vooropgesteld: de krant moet bezorgd worden. Het kan later worden dan 7.00 uur, als een bezorger te weinig collega’s heeft en daardoor twee of zelfs drie wijken moet lopen. Maar niet-bezorgen is geen optie. Toch komt dit voor. Daarvoor past zonder terughoudendheid: onze excuses!
Verder goed om te weten: in Nederland wordt de bezorging van ochtendkranten uitgevoerd door één organisatie die in handen is van twee grote uitgevers: DPG en Mediahuis. Een eigen bezorgnetwerk is voor alle kranten simpelweg te kostbaar. Het Nederlands Dagblad koopt in via het loket van DPG Distributie. Dit betekent dat wij afhankelijk zijn van de prestaties en oplossingen die DPG realiseert. In het contact tussen de directies staan de bezorgproblemen bovenaan de agenda. Iedere dag geven onze collega’s van abonneeservice bovendien door waar het mis is gegaan. En zij horen wat de oorzaak was: geen bezorger, of ziekte, of … Waar dit kan, proberen wij onze abonnees pro-actief te informeren: ‘Uw krant komt later’.
De urgentie wordt door iedereen, en niet in het minst door DPG zelf als uitgever van kranten als Trouw, de Volkskrant en het Algemeen Dagblad, zeer gevoeld. Alleen: de krapte op de arbeidsmarkt, toonbeeld van de goed draaiende economie, speelt ons parten. En voorlopig is dit niet opgelost. Door DPG worden speciale calamiteitenteams ingezet. Maar deze kunnen niet overal tegelijk zijn. En omdat deze teams worden ‘ingevlogen’ naar voor hen onbekend terrein, is de foutmarge groter. Verkeert u in de ongelukkige omstandigheid dat u het ND geregeld of misschien wel elke dag moet missen, dan dient u er rekening mee te houden dat dit probleem hardnekkig kan zijn. Hoe onverteerbaar ook.
Intussen zitten we natuurlijk niet stil. Allerlei oplossingen zijn al bedacht. Sommige werkbaar, andere te omslachtig of bij nader inzien onuitvoerbaar. Wat wij kunnen doen, is u de krant per post toesturen. Verder laten we het ND sinds kort in grotere aantallen op losse verkooppunten afleveren. U kunt de krant daar kopen en het aankoopbedrag bij ons declareren. Adressen vindt u op www.nd.nl/service/losseverkoop
Wat kunt u doen? Als abonnee kunt u zonder extra kosten via www.nd.nl of via de ND-app de replica van de papieren krant lezen. Voor het inloggen gebruikt u uw e-mailadres. U kunt ook geheel overstappen van papier naar een (goedkoper) digitaal abonnement. Om onze abonneeservice te ontlasten, vragen wij u bij voorkeur via e-mail (service@nd.nl) door te geven als de krant helemaal niet gekomen is. De wijken waar de krant vertraagd is, zijn ook zonder uw melding bij ons bekend. En u zou ons natuurlijk helemaal helpen als u (tijdelijk) bezorger wilt worden, of bezorgers weet te werven! (www.krantenbezorgen.nl)
Intussen vergeten we niet dat op verreweg de meeste adressen waar het ND komt de krant dag in dag uit ‘gewoon’ op de mat valt. Met dank aan vele duizenden trouwe, hardwerkende en wind en regen trotserende bezorgers.
Rinder Sekeris
directeur-uitgever Nederlands Dagblad