ABN AMRO: baan in horeca minder populair bij jongeren

Nieuws
De horeca was altijd een aantrekkelijke werkgever voor jongeren die een bijbaantje zochten, maar dat lijkt veranderd. Dat meldt ABN AMRO in een rapport over de sector. Horecaondernemers hebben volgens de bank nu moeite om jongeren te vinden, die bij hen willen werken.
anp
dinsdag 6 december 2022 om 00:10
Afbeelding
beeld anp
anp

Doordat de horeca tijdens de lockdowns verplicht gesloten was, zocht veel personeel al dan niet vrijwillig elders werk. Jongeren konden vaak tegen een hoger salaris aan de slag bij bezorgdiensten of bij de GGD, waar de werktijden ook regelmatiger waren.

Hoewel het aantal vacatures in de horeca in het derde kwartaal met ruim 10 procent is gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder, blijft het aantal openstaande vacatures hoog. Door een toename van het aantal horecavestigingen, een enorme inhaalvraag in 2022 en een algehele krappe arbeidsmarkt, is de vraag naar personeel volgens ABN AMRO groter dan voor de coronapandemie. In bijna elke horecazaak hangt wel een bordje ‘personeel gezocht’.

Door de grote inhaalvraag heeft de horeca dit jaar goede zaken gedaan en ligt de omzet van restaurants en cafés weer op het niveau van 2019, het jaar voor de coronapandemie. Het aantal mensen dat in de horeca werkt, is volgens ABN AMRO echter nog niet op het niveau van voor de lockdowns.

Toen stroomde veel personeel uit, maar er zijn minder medewerkers teruggekeerd. De daling komt vooral door jongeren onder de 30 jaar, die minder in de horeca werken dan voor de coronacrisis, terwijl het aantal mensen van 30 jaar of ouder in de sector juist is toegenomen.

Het aantal vacatures in de horeca is al langere tijd hoog in vergelijking met andere sectoren. Ook voor de coronacrisis had de horeca al te maken met een groot verloop van personeel.

Behalve door de sterke inhaalvraag is de behoefte aan personeel ook groot door het toegenomen aantal horecaondernemingen. Door overheidssteun zijn er veel horecazaken overeind gebleven. Maar doordat er ook veel ondernemingen werden opgericht en bestaande ondernemingen het aantal vestigingen uitbreidden, nam het aantal horecagelegenheden de afgelopen tien jaar per saldo met 14 procent toe, volgens gegevens van dataverzamelaar Locatus. Mede hierdoor is het volgens ABN AMRO voor de horeca lastig om aan personeel te komen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Rabobank verhoogt spaarrente verder

De Rabobank verhoogt de variabele spaarrente vanaf 16 februari naar een half procent. Die is nu nog 0,25 procent. Deze nieuwe rente gaat zowel gelden voor kleine als grotere bankrekeningen, meldt de bank op zijn website.

Afbeelding

Koerswinst Signify stuwt AEX richting 750 punten

De AEX-index op het Damrak tikte vrijdag weer even de 750 punten aan, mede dankzij een sterke koerswinst van Signify. De hoofdindex, die eerder deze week al flirtte met die puntengrens, wist voor het laatst op 17 februari 2022 boven de 750 punten te sluiten.

Afbeelding

Klimaatactivist mag niet naar blokkade A12

De voorzieningenrechter kan vrijdag in een kort geding niet oordelen of het al dan niet terecht is dat het Openbaar Ministerie een klimaatactivist toegang tot de Utrechtsebaan heeft ontzegd.

Afbeelding

Van der Burg herkent zich niet in 'ontwrichting' door asielcrisis

Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) herkent zich niet in beweringen dat Nederland afstevent op een "maatschappelijk ontwrichtende" asielcrisis die nog erger wordt dan vorig jaar.

Afbeelding

Rusland vraagt opheldering over 'oorlogsverklaring' van Duitsland

Rusland eist opheldering van Duitsland over de 'oorlogsverklaring aan Rusland' door minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock eerder deze week tijdens een bijeenkomst in Straatsburg.

Afbeelding

Schrappen reclame met 'woke' chocolaatjes M&M's blijkt mediastunt

Alle geanimeerde chocolaatjes in de reclames van M&M's zullen nog gewoon te zien blijven op televisie. Dat meldt het bedrijf nadat het eerder had aangekondigd te stoppen met de reclame.