Groep wetenschappers waarschuwt voor effect klimaat op insecten

Het is noodzakelijk om de impact van klimaatverandering op insecten beter te begrijpen, waarschuwt een groep van zeventig internationale wetenschappers. Als op dat vlak geen actie wordt ondernomen, ‘dan beperken we onze kansen op een duurzame toekomst met gezonde ecosystemen drastisch’.
anp
dinsdag 8 november 2022 om 17:31
beeld anp
anp

De groep wetenschappers heeft deze week een onderzoek gepubliceerd over de kwetsbaarheid van de kleine dieren in het wetenschappelijke tijdschrift Ecological Monographs. Onderzoeker Jetske de Boer van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) is een van de auteurs. ‘Insecten zijn vaak veel onzichtbaarder en krijgen veel minder aandacht’, zegt ze. ‘Dat terwijl ze veel verschillende functies dienen in het ecosysteem.’

Niet alleen klimaatverandering raakt de beestjes. ‘Denk ook aan habitatverlies, minder planten voor de insecten of versnippering van groene gebieden. Daarnaast speelt onder meer vervuiling mee en het gebruik van pesticiden.’ De problemen kunnen elkaar verergeren, benadrukt ze. Als een populatie al kwetsbaar is, dan is die ook minder weerbaar voor klimaatextremen.

Oplossingen

Ze vindt dat deze combinatie van problemen veel vaker samen besproken moet worden, onder meer nu op de VN-klimaattop COP27 in Sharm-el-Sheikh. ‘Meer biodiversiteit kan voor insecten een oplossing zijn. Maar ook kan het helpen bij het klimaatprobleem. Die koppeling maken is erg belangrijk.’ Als voorbeeld noemt ze bomen en heggen die vocht vasthouden in de bodem en er tegelijkertijd voor zorgen dat de omgeving koeler wordt voor een insect.

De Boer vindt het fijn dat het onderzoek voor een deel ook over oplossingen gaat, die de omstandigheden voor insecten verbeteren. ‘We zien dat insecten zich kunnen aanpassen. Kleine veranderingen in de omgeving hebben soms al een positief effect. Zorg bijvoorbeeld voor schaduw, vochtige plekjes, schuilplekken en minder bestrating in de tuin.’ Dat is volgens haar ook een win-winsituatie: met minder bestrating is een tuin voor mensen ook minder warm.

Songfestivalzangeres Heddy Lester (De Mallemolen) overleden

Zangeres Heddy Lester is overleden. Lester is bij het grote publiek vooral bekend van haar deelname aan het Eurovisie Songfestival in 1977 met het nummer De Mallemolen.

Chipbedrijven onder druk op beurzen Azië na winstval Samsung

De chipbedrijven stonden dinsdag onder druk op de Aziatische aandelenbeurzen. Beleggers verwerkten het kwartaalbericht van Samsung, waarin het Zuid-Koreaanse chip- en techconcern bevestigde dat de winst in het afgelopen kwartaal met bijna 70 procent is gekelderd.

Nieuwe foto's van jarige Beatrix met koning en Amalia

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) heeft dinsdagochtend acht nieuwe foto's vrijgegeven van prinses Beatrix. Het gaat om twee driegeneratieportretten van prinses Beatrix met koning Willem-Alexander en prinses Amalia.

Recordgroei omzet detailhandel in 2022 door hogere prijzen

De detailhandel heeft vorig jaar 6,7 procent meer omgezet in vergelijking met een jaar eerder. Dat is de hoogste groei sinds de start van het verzamelen van de gegevens in 2005, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Dodental na aanslag in moskee Pakistan loopt op naar ruim tachtig

Een aanslag op een moskee in de Pakistaanse stad Peshawar heeft aan zeker 83 mensen het leven gekost. Een ziekenhuis in de plaats, in het noorden van Pakistan op zo'n 40 kilometer van de grens met Afghanistan, meldt dat nadat er vannacht meer lichamen van slachtoffers binnen we..

Drukke tweede dag op Aruba voor prinses Amalia en koningspaar

Prinses Amalia, koning Willem-Alexander en koningin Máxima staat dinsdag een drukke tweede dag op Aruba te wachten. De eerste activiteit is al vroeg in de ochtend en de Oranjes komen 's avonds laat pas terug in hun hotel.