Onderzoek: weinig kans dat luchtvaart doel nul CO2-uitstoot haalt

Nieuws
Luchtvaartmaatschappijen maken weinig kans om de milieudoelstelling van nul CO2-uitstoot te halen. Dat schrijven analisten van onderzoeks- en kredietbeoordelingsbureau Scope Ratings in een rapport over de sector. De grootste uitdaging van luchtvaartmaatschappijen is daarbij het vinden van een vervangende vliegtuigbrandstof voor kerosine, die verantwoordelijk is voor de grote CO2-voetafdruk van de sector.
anp
maandag 8 augustus 2022 om 12:46
Afbeelding
beeld anp

Er bestaat nog geen vervangende brandstof van voldoende kwantiteit of kwaliteit om de huidige vloot van commerciële vliegtuigen in de lucht te houden. En zonder een onverwachte technologische doorbraak zal het waarschijnlijk nog jaren, zo niet decennia, duren voordat een vervanging voor kerosine beschikbaar komt.

De luchtvaartsector is momenteel verantwoordelijk voor 2,4 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Veel luchtvaartmaatschappijen streven in lijn met het EU-beleid naar nul CO2-uitstoot tegen 2050 en hebben tussentijdse doelstellingen die een forse vermindering van de uitstoot nastreven. Luchtvaartmaatschappijen zijn daarbij sterk afhankelijk van energiebedrijven, vliegtuigbouwers en motorfabrikanten om de nodige technologie te leveren om de uitstoot te verminderen.

Om hun verplichtingen na te komen zetten luchtvaartmaatschappijen zwaar in op alternatieve duurzame vliegtuigbrandstof. De impact daarvan op de uitstoot van de sector zal volgens Scope op de korte tot middellange termijn echter marginaal zijn. Tot nu toe zijn er investeringen gedaan om de jaarlijkse productie van duurzame vliegtuigbrandstof uit te breiden tot slechts 5 miljard in 2025 van de huidige 125 miljoen liter. Met effectieve stimuleringsmaatregelen van de overheid kan de productie tegen 2030 oplopen tot 30 miljard liter. Volgens Scope is er echter een productie van jaarlijks 449 miljard liter nodig om aan de vraag te voldoen.

Alternatieve duurzame vliegtuigbrandstof heeft als voordeel dat het geschikt is voor bestaande vliegtuigmotoren. Maar het is duur en kost meer dan twee keer zoveel als normale vliegtuigbrandstof. Nieuwe technologieën zoals waterstof-aangedreven en elektrische vliegtuigen zullen waarschijnlijk niet voor 2040 beschikbaar zijn en kunnen mogelijk alleen worden gebruikt voor korte vluchten. Ongeveer 80 procent van de CO2-uitstoot van de luchtvaart wordt echter uitgestoten door vluchten van meer dan 1500 kilometer waarvoor geen praktisch alternatief vervoermiddel bestaat zonder aanzienlijk langere reistijden.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Assange maakt uitlevering aan VS aanhangig bij Europees Hof

WikiLeaks-oprichter Julian Assange heeft zijn uitlevering aan de Verenigde Staten aanhangig gemaakt bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM), zo heeft het hof vrijdag bevestigd.

Afbeelding

WHO: minder aandacht corona kan leiden tot nieuwe fatale variant

Tedros Adhanom Ghebreyesus, de baas van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, waarschuwt dat de verminderde aandacht voor de bestrijding van COVID-19 kan leiden tot het ontstaan van een nieuwe dodelijke variant van het coronavirus.

Afbeelding

Onderzoek: meeste oudere boeren hebben geen opvolger klaarstaan

De meeste boeren van 60 jaar of ouder hebben geen opvolger klaarstaan om hun bedrijf over te nemen. Dat volgt uit onderzoek door AgriDirect dat informatie heeft verzameld over de leeftijd en opvolgsituatie van ruim 14.500 agrarische bedrijven.

Afbeelding

Halsema: Amsterdam wil wantrouwen tegen burgers verminderen

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema wil dat het gemeentebestuur burgers minder wantrouwt, want dat gebeurt nu nog te veel, zegt ze in gesprek met de lokale omroep AT5.

Afbeelding

Akkoord EU-landen over prijsplafond Russische olie

De EU-landen hebben een akkoord bereikt over een prijsplafond voor Russische olie die per zee naar Europa wordt vervoerd. De Poolse regering, die een tijd dwarslag, heeft formeel ingestemd met de invoering van een prijsplafond van 60 dollar (57 euro) per vat, bevestigen diploma..

Afbeelding

Hooggerechtshof Nigeria kijkt naar verzet Shell tegen compensatie

Olie- en gasconcern Shell mag van het Nigeriaanse Hooggerechtshof een eerdere uitspraak aanvechten over een grote vergoeding voor een vermeende lekkage.