Luister naar

Wij zijn trots op onze lezers

Opinie
Tot de laatste dag van februari komt het Nederlands Dagblad bijna dagelijks op NPO 1 en 2 voorbij in reclameblokken van de STER. Het is een televisiecommercial waar enkele maanden onderzoek, denk- en maakwerk in zit. En dan is het eerlijk gezegd wel spannend wat de reacties zijn, als de campagne eenmaal begint te draaien. Gelukkig merken we dat de spot erg goed ontvangen wordt. En dat is in feite een compliment voor onze lezers, want over hen gaat het in de 50 seconden lange film: over de mensen voor wie wij een krant maken.
Sjirk Kuijper Sjirk Kuijper
zaterdag 15 februari 2020 om 03:00 aangepast 10:29
Beeld uit de tv-reclame van het Nederlands Dagblad.
Beeld uit de tv-reclame van het Nederlands Dagblad. beeld

De campagne is bedacht en ontworpen door creatievelingen die tot ruim een jaar geleden het Nederlands Dagblad niet kenden, en ook nauwelijks een beeld hadden bij de doelgroep. Ze hebben daarom veel tijd genomen om de krant en haar abonnees te leren kennen. ‘Ik heb er geen seconde spijt van gehad’, schreef een van de reclamemakers deze week. Want de mensen die hij in beeld kreeg, waren ‘open, nieuwsgierig, niet oordelend en zorgvuldig in alles. En ook de krant zelf bleek veel beter dan we hadden gedacht. Voor en door gelovige mensen, maar kritisch en onafhankelijk.’


Een van de abonnees die deze week mailden (‘Wat een vette reclame!’) vroeg zich wel af waar we het van doen: ‘Jullie hebben vast een fors legaat gehad of zo, want de STER kost een grijpstuiver!’ Inderdaad: zendtijd kost geld. ‘Als private onderneming subsidiëren we tegenwoordig uw NPO met ons reclamebudget’, konden we minister Slob deze week tijdens zijn werkbezoek met een knipoog voorhouden. Maar een krant kan nu eenmaal niet voortbestaan zonder te investeren in marketing. En niet alleen in absolute bedragen, ook relatief - in verhouding tot de twee Vlaamse uitgeefreuzen die bijna alle Nederlandse dagbladen bezitten - is het ND de afgelopen jaren zuinig geweest met campagnes. Zoals we trouwens in alle opzichten een zuinig, spaarzaam bedrijf zijn. Daarom hoefden we gelukkig niet op een legaat te wachten, maar kunnen we uit gereserveerd vermogen deze campagne betalen. In de hoop dat die veel nieuwe kennismakingen en daarmee nieuwe lezers oplevert, en draagvlak voor christelijke journalistiek. Waarbij onze abonnees natuurlijk kunnen helpen, want dat is wat ook de commercial toont: onze lezers zijn onze beste ambassadeurs. Ga naar nd.nl/missie.

Dit is een opiniebijdrage. De mening van de auteur is niet per se het standpunt van de redactie. Wilt u reageren? Stuur dan een brief (maximaal 200 woorden) naar opinie@nd.nl
Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Kleine bedrijven zouden weleens meer kunnen bijdragen aan duurzaamheid, dan ze in enquêtes aangeven.

Kleine bedrijven minder duurzaam dan grote? Waarschijnlijk práten ze er minder over

Johan Graafland stelt dat kleine bedrijven achterblijven in duurzaamheid (ND 23 maart). Dat waagt ondernemer Henk Broekhuizen op basis van zijn eigen ervaring te betwijfelen.

Opinie

De lente is een tijd van vernieuwing en daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen

De lente is een tijd van transformatie. Laten wij daarin de natuur volgen, en zelf ook transformeren, schrijft de Afghaanse dichter en schrijver Abdul Basir Shafaq.

Bij christelijke organisaties lopen geloof en werk soms op een ongezonde manier door elkaar.

Werken bij christelijke organisatie valt soms tegen: zalvende woorden maar onrecht blijft bestaan

Het Nederlands Dagblad besteedde aandacht aan manipulatie, machtsmisbruik in de evangelische wereld. Maar het probleem speelt ook bij andere christelijke organisaties, schrijft Ineke Evink van vakorganisatie CGMV.

Mark Rutte, Geert Wilders en Sigrid Kaag. We hebben deze drie soorten politici nodig. Sterker, we zijn zélf van dit soort types en gedragen ons er naar.

We zijn saai, moralist en boos. En zo zijn ook onze politici. Daarom kunnen ze lastig samenwerken

Wij Nederlanders lijken op Rutte, Kaag en Wilders. Frank van den Heuvel laat zien hoe het karakter van iedere Nederlander bij een van deze drie politici past.

Stel dat ‘doe dit, tot Mijn gedachtenis’ al begint op het land? Dat is dus niet: onderwerp de grond aan een regime van uitputting, tot Mijn gedachtenis.

Avondmaal en eucharistie beginnen in de grond, waar het krioelt van torren en wormen

Jezus zegt niet: spuit gif op de vrucht en het blad en dood in het voorbijgaan alles er omheen, tot Mijn gedachtenis. Theoloog en boer in opleiding Elsa Eikema stelt prikkelende vragen bij ons avondmaal.

Afbeelding

Hoe het lijntje tussen de Nederlandse Gereformeerde Kerken en Israël hersteld kan worden

De Nederlandse Gereformeerde Kerken knipten het 'officiële lijntje' met Israël door, maar zoeken tegelijkertijd naar een manier om toch verbondenheid te tonen. Lieddichter Ria Borkent doet een voorstel.