Luister naar

Klopt, religie is taboe op de (Leidse) universiteit. Maar soms zijn collega's ook heel geïnteresseerd

Nieuws
Inderdaad, religie lijkt taboe op de (Leidse) universiteit. En toch zijn sommige wetenschappers ineens heel geïnteresseerd.
Marjolein Stip
woensdag 13 december 2017 om 03:00
Antoine Bodar
Antoine Bodar anp / Freek van Asperen

Het toeval wil dat ik vorige week vrijdag bij halte ‘Johan Huizingalaan’ in Amsterdam uitstapte, toen ik de column van Bart Jan Spruyt naar aanleiding van de Huizingalezing (ND 8 december) onder ogen kreeg. Hij betoogt hierin onder andere dat de Universiteit Leiden het christelijk geluid niet erg serieus zou nemen.

Ik was op weg naar het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis, waar ik onderzoek doe naar de rol van het immuunsysteem in borstkanker.

Omdat ik christen ben, ben ik volgens veel wetenschappers een contradictio in terminis (innerlijke tegenstrijdigheid). Tijdens mijn studie biomedische wetenschappen in Leiden ontdekte ik dat het ondertussen een algemeen aanvaard idee is, dat geloof en wetenschap elkaar volkomen uitsluiten.

Medestudenten met wie ik hierover heb gesproken, redeneerden vaak dat het bestaan van God niet te bewijzen is volgens de regels van de menselijke logica en wetenschap. Daarom vinden veel wetenschappers geloof in God volslagen onzin; je kunt volgens hen net zo goed geloven in eenhoorns of in het bestaan van een vliegend spaghettimonster.

Tijdens colleges worden zulke meningen vaak niet letterlijk geuit, maar deze overtuiging is vaak wel op de achtergrond aanwezig, vooral bij onderwerpen als evolutie en neurologie.

Wat dat betreft past het inderdaad in het huidige beeld van de Leidse universiteit om aan de Huizingalezing die de priester Antoine Bodar vrijdag hield, een coreferaat van de atheïst Herman Philipse toe te voegen. Philipse doet namelijk in dit referaat het geloof in God af als een wetenschappelijk onverantwoord iets.

academische wereld

Overigens zie ik dit gedachtegoed niet alleen aan de Leidse Universiteit. Dit is te vinden in de gehele Nederlandse, maar ook de internationale academische wereld. In de VS bijvoorbeeld wordt dit breed uitgemeten door personen als Richard Dawkins (die ook vaak naar dat spaghettimonster verwijst).

Gelukkig heb ik tijdens mijn studententijd uitgebreid de kans gehad over de verhouding tussen geloof en wetenschap na te denken. Dat gebeurde vooral tijdens de gesprekken met christelijke studievrienden op mijn studentenvereniging Panoplia. Zij zaten immers in hetzelfde schuitje als ik. Ook heb ik door deze gesprekken en door andere christelijke wetenschappers ontdekt dat er vele argumenten voor zijn, dat geloof en wetenschap goed samengaan.

Het komt niet meer in de gemiddelde wetenschapper op, dat zaken die niet uitsluitend met de ratio te bewijzen zijn, alsnog waar kunnen zijn. Logisch redeneren moet gebruikt worden om aardse dingen te bewijzen, bijvoorbeeld in de wetenschap.

Maar het bestaan van God is geen aardse zaak: het is een bovenaardse zaak. Waarom zou het bestaan van God dan met aardse logica bewezen moeten worden? Het is dus een geloof op zichzelf om aan te nemen dat alleen met het verstand en de wetenschap het bestaan van God bewezen kan worden.

Daarom is het onterecht om het geloof in God als dom en kortzichtig te beschouwen en God te weren uit het publieke domein.

praktische vragen

Er is een minderheid in de academische wereld die wel degelijk geïnteresseerd is in God en het christelijk geloof. Een studiegenoot zei mij ooit tijdens een gesprek over God, dat hij jaloers was dat ik in God kon geloven, maar dat hij het zelf niet kon.

Andere studiegenoten die weten dat ik christen ben, stellen soms ineens heel praktische vragen, zoals of ik wel kinderen mag krijgen voor ik getrouwd ben, en of ik écht iedere zondag naar de kerk ga.

Dus terwijl ik in het lab aan de Huizingalaan mijn experimentjes doe, probeer ik tussendoor nog wat argumenten voor het bestaan van God rond te strooien. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Hoe de aanpak van racisme nog veel beter kan in Nederland: 'Betrek slachtoffers in het hele proces'

Bedrijven en scholen wíllen discriminatie wel aanpakken, maar de aanpak is lang niet altijd effectief. Twee onderzoekers bij Movisie geven tips hoe het beter kan. 'Zorg dat er überhaupt beleid tegen discriminatie is.'

Afbeelding

Tien jaar na de ramp in Bangladesh: Wanneer komt er eindelijk wetgeving voor de kledingindustrie?

Tien jaar geleden kwamen er in Bangladesh 1134 arbeiders om bij het instorten van een kledingfabriek. Maar nog steeds zijn veilige werkomstandigheden niet gegarandeerd, schrijven Namza Aktar en Ruben Korevaar.

Afbeelding

Boeren en de natuur hebben beide recht op onafhankelijk advies over bestrijdingsmiddelen

Iemand die je adviseert over bestrijdingsmiddelen, maar ze óók aan je wil verkopen. Dat is een ongezonde combinatie. Landbouwminister Adema laat die koppeling volgens Natuur & Milieu grotendeels ongemoeid.

Afbeelding

Wat doe je als er een extra belasting komt op vlees en zuivel? 'Dan is het bijna onbetaalbaar'

Om 55 procent CO2-vermindering in 2030 te behalen, moet het kabinet strengere regels invoeren en een consumptiebelasting op vlees en zuivel overwegen. Zou zo’n maatregel invloed hebben op je consumptiegedrag?

Afbeelding

'Tent of Nations' op de Westelijke Jordaanoever: een boodschap van vrede of toch van misleiding?

Een begrip voor veel mensen: de boerderij van de familie Nassar met de naam 'Tent of Nations' op de Westelijke Jordaanoever. Maar treedt Israël hier werkelijk op als onredelijke kolonisator, vraagt Frank Vergeer zich af.

Afbeelding

Als de synode besluit om te fuseren, is een plaatselijke kerk dan verplicht om aan te sluiten?

Gaat een plaatselijke kerk automatisch over naar de fusiekerk van vrijgemaakte- en Nederlands-gereformeerden? Jurist en advocaat Pieter Pel bestrijdt dat. Zijn collega Hans Bügel betoogt dat Pel ongelijk heeft.