Ze sloeg me om mijn gedichtje
Hoe bespreek je poëzie met een vmbo 2-klas? Het lukte op een dag zo aardig dat je er bijna trots van zou worden.
‘Wie van jullie houdt er van dichten? Of van gedichtjes?’
Aarzelend gaat er een vinger half omhoog.
Daar de rest van de klas geen sjoege geeft, gaat deze vinger ook weer snel omlaag.
‘Oké, wat is het woord dat bij jullie opkomt, als ik het woord ‘gedicht’ noem?’
‘Saai’, is het meest gehoorde antwoord.
Theatraal laat ik mijn lesboek uit de hand vallen, slaak een zucht en begin te declameren:
Een zekere Achmad uit Bagdad
zat met zijn gat op zijn badmat.
Zo las hij zijn dagblad
en iedereen zag dat.
‘t Is raar, maar in Bagdad daar mag dat.
Hier en daar verschijnt een grijns. Ik zet dit gedicht op het bord en vraag om reacties. Deze – variërend van ‘leuk’, ‘grappig’ tot ‘racistisch’ – zet ik in tref..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .