NS-agressie
Ik reis sporadisch met de trein, maar heb al jaren een kortingskaart waarmee ik zo onderhand de NS behoorlijk aan het sponsoren ben. Het in- en uitchecken is voor mij dan ook geen routine.
Maar maandag ging het goed! Ik heb overal in- en uitgecheckt en kwam ook nog op tijd aan. Dinsdag kwam ik er, de deuren gingen al dicht, op het laatste moment achter dat ik nog niet had ingecheckt. Wel had ik braaf mijn kaart opgewaardeerd. Op de site van de NS checkte ik direct wat te doen bij ‘vergeten in te checken’. Daar staat deze tekst ‘u checkt tijdig uit waardoor er alsnog een check-in ontstaat’. Tijdig, vatte ik op als ‘bij het uitstappen’.
Met dit in mijn achterhoofd heb ik de conducteur gezegd dat ik in al mijn stress vergeten was in te checken en ook verteld dat ik van plan was uit te checken, waardoor er alsnog een check-in zou ontstaan. Maar de conducteur reageerde geïrriteerd: hoezo reisde ik weinig met de trein, hij kon wel zien dat ik een kortingskaart had en ik was de dag ervoor ook met de trein geweest. En waarom ik niet tussendoor even had ingecheckt.
Ik ben teleurgesteld. Ik ben van goede wil en jarenlang klant van de NS en was te goeder trouw. Dat ik vervolgens als de eerste de beste crimineel word aangesproken door de conducteur ervaar ik als ongepast en beledigend. Ik moest een boete betalen en en passant werd mij ook nog gezegd dat ik een proces-verbaal van de conducteur kon krijgen als ik mij niet kon identificeren. De NS klaagt over toenemende agressie in de trein en vermoedelijk heeft ze daar gelijk in. Maar met dit gedrag roept ze deze agressie zelf op.