Risico’s nemen met kwetsbare kinderen
In een week tijd verschenen drie rapporten over wat er misgaat bij de invoering van ‘passend onderwijs’. Er worden risico’s genomen met kwetsbare kinderen.
‘Leerkrachten tasten in het duister over de noodzaak en de consequenties van het passendonderwijsbeleid. Van hen wordt verlangd dat ze hun vaardigheden vergroten en hun grenzen verleggen, maar zelf geven leerkrachten aan dat de rek eruit is. Ze ervaren passend onderwijs als van bovenaf opgelegd, met kostenbesparing als belangrijkste reden en vragen zich af waarom zij daarvoor op moeten draaien ...’
Dit was al in 2011 de conclusie van een uitgebreide verkenning door onderzoeksjournalist Jelle van der Meer, namens de Evaluatie- en Adviescommissie Passend Onderwijs.
Diezelfde commissie kwam in haar eindadvies in 2013 met de waarschuwing dat ‘het licht op oranje stond’. In het normale verkeer betekent het ..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .