Ingezonden brief: Voor welk probleem is het afschaffen van reclameblokjes een oplossing? | Nederlands Dagblad

Ingezonden brief: Voor welk probleem is het afschaffen van reclameblokjes een oplossing?

Voor welk probleem is het verwijderen van de reclameblokjes een oplossing? Ik ben net als de meeste Nederlanders erg op de reclameblokjes op de NPO gesteld. Ze zijn ideaal om koffie te zetten, een maaltijd uit de keuken te halen, voor toiletbezoek en telefoontjes, ze geven afleiding en rust voor het oog en houden de publieke omroep betaalbaar en goed. Arie Slob van de ChristenUnie zegt dat hij niet wil dat reclame kinderen beïnvloedt. Maar de reclameblokjes vóór 20 uur vallen qua mildheid en impact totaal in het niet bij waar kinderen de gehele dag aan worden blootgesteld. En wanneer de NPO door minder middelen minder aantrekkelijk wordt, zullen kinderen meer hun toevlucht zoeken tot de commerciële zenders met veel ruigere en onverhoedse commercials, of tot internet, waar ouders geen controle hebben op alle cookiegestuurde reclame. Het argument van D66 is dat de NPO niet door commercie (kijkcijfers) mag worden gestuurd. Zo verdedigt BNN/VARA het dienstverband van de veel te dure Matthijs van Nieuwkerk met de door hem gegenereerde reclame- inkomsten. Ik onderschrijf het argument tegen deze mannetjesmakerij en voor meer doorstroming van jong talent en afwisseling in de presentatie, maar dat kun je ook bereiken met inkomensgrenzen, waardoor inkomengedreven ‘excellente medewerkers’ vanzelf verhuizen naar de commerciële omroep.