Van Anne de Vries tot Lynn Austin: hoe de protestantse leescultuur veranderde

Opinie
De protestantse leescultuur is in de vorige eeuw ingrijpend veranderd. Waar tot de twintigste eeuw vooral preken en meditaties werden gelezen, kwamen daar in de afgelopen decennia verhalen en romans bij.
Enny de Bruijn • historisch onderzoeker en journalist bij het Reformatorisch Dagblad
donderdag 9 juni 2022 om 16:09
Nederland Assen april 2019. Beeld van Bartje Bartels bij het Drents Museum. Personage uit een kinderboek van Anne de Vries.  Beeld van Suze  Boschma-Berkhout. Foto Berlinda van Dam / Hollandse Hoogte
Nederland Assen april 2019. Beeld van Bartje Bartels bij het Drents Museum. Personage uit een kinderboek van Anne de Vries. Beeld van Suze Boschma-Berkhout. Foto Berlinda van Dam / Hollandse Hoogte beeld anp / Berlinda van Dam

Mijn moeder, geboren in 1931 en opgegroeid in een gereformeerd boerengezin op het Gelderse platteland, vertelde onlangs dat ze in de crisis- en oorlogstijd thuis nauwelijks kinderboeken hadden. Alleen de boekjes die ze van de zondagsschool kregen – die waren dan ook stukgelezen. Een openbare bibliotheek had je niet in hun dorp, en een schoolbibliotheek kwam er pas ná de oorlog. Tijdens de oorlogsjaren kregen ze een harmonium in huis, met een paar muziekboeken – het psalmboek van Worp en de bundel van Johan de Heer. Verder hadden ze alleen twee boekenplanken met vooral stichtelijke lectuur. Het pronkstuk was de bijbelverklaring van Matthew Henry in negen dikke delen: die werd gebruikt wanneer ze als jongeren een inleiding moesten maken vo..

Dit is een opiniebijdrage. De mening van de auteur is niet per se het standpunt van de redactie. Wilt u reageren? Stuur dan een brief (maximaal 200 woorden) naar opinie@nd.nl
Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Hoe we vaagtaal en jeukwoorden als 'co-creatie' en 'kwaliteitsslag' uit de krant proberen te houden

'Mensen praten moeilijk omdat dat makkelijk is', leerde Japke-d. Bouma de ND-redactie in een Amersfoorts café. Aan ons als journalisten de taak om moeilijke taal glashelder te krijgen.

Afbeelding

Wie vrede wil tussen Israël en de Palestijnen, moet met álle partijen over concrete voorstellen spreken

Met heilige teksten je macht en invloed uitbreiden, oud-senator Hanneke Gelderblom ziet dit 'religieus imperialisme' wereldwijd oprukken. Dat vergt ook in Nederland alertheid. 'Want dan mag je Joden alles verwijten.'

Afbeelding

Perspectief-jongeren: Het is tijd dat de ChristenUnie afrekent met haar eurosceptische imago

Laat het partijcongres van de ChristenUnie uitspreken dat de partij gelooft in Europa, schrijft Annelle van der Wel namens jongerenorganisatie Perspectief.

Afbeelding

Doop met water uit waterkanon een politiek statement? Avondmaal vieren met supermarktwijn is dat ook

Zijn de doop en het avondmaal niet-politieke rituelen? Zeker niet, schrijft theoloog Peter-Ben Smit. Christus zet de maatschappelijke orde op z’n kop. ‘Een beetje water uit een waterkanon kan daar ook nog wel bij.’

Afbeelding

Uit woede of ongeluk breken met God? 'Ik had juist de neiging om wel op zoek te gaan naar houvast'

De maand mei was een tranendal voor schrijver en muzikant Aafke Romeijn, zelf een ‘godzoeker’. Wat doe je met dit verdriet, deze rouw? Vind je troost in het geloof of betekent het een definitief afscheid?

Afbeelding

Onderschat het nut van de ervaringsdeskundige niet. 'Het begint met: wat is jóuw verhaal'

Dat Rinke Verkerk vragen heeft bij al die zelfbenoemde coaches ontneemt het zicht op het belang van ervaringsdeskundigen, vindt Els Dijkema-van der Linden.