De overheid wil ‘begrijpelijk, bereikbaar en aanspreekbaar’ zijn. Dat is een enorme opgave
Je belt met een klantenservice en komt in de wachtstand. Als het lang duurt, is het om gek van te worden. Ook bij de overheid zaten de laatste tijd veel onderwerpen in de ‘wachtstand’. Nationaal ombudsman Reinier van Zutphen gebruikt dat woord in zijn jaarverslag over 2021, dat hij deze week aanbood aan de Tweede Kamer.
-
Gerard Beverdam aangepast 07:39
Het afgelopen jaar kenmerkte zich door ‘demissionaire stilte en bestuurlijke introspectie’, schrijft Van Zutphen. Ofwel: liefst één jaar lang werd Nederland geregeerd door een grotendeels vleugellam – want afgetreden – kabinet, en de kabinetsformatie werd stevig gehinderd door onderling wantrouwen.
In misschien wel de meest gekmakende wachtstand zaten de slachtoffers van de toeslagenaffaire, en dan zeker de ouders die ook nog hun kinderen uit huis geplaatst zagen worden. Dat zijn er nogal wat. Woensdag kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek met nieuwe cijfers. In de periode 2015-2021 zijn 1675 kinderen uit gezinnen die gedupeerd werden door de toeslagenaffaire, uit huis geplaatst. Dat aantal is hoger dan eerder werd gemeld, maar nog ..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .