Het wereldleed is nooit ver weg bij de Matthäus-Passion
Bachs Matthäus-Passion wordt nooit saai. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de muziek, maar ook met de telkens veranderende context waarin deze klinkt. Elke tijd, elke situatie, laat weer andere elementen uit het lijdensverhaal oplichten.

Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen.
De grote zaal van theater De Oosterpoort in Groningen stroomt langzaam vol. Ouders met kinderen die voor het eerst een concert bezoeken, studenten die voor een schappelijke prijs naar binnen kunnen, licht grijzende pensionado’s die hier ogenschijnlijk goed de weg weten. De sfeer is prettig gespannen. Eindelijk, na een stilte van twee jaar, is de Matthäus-Passion op deze zaterdagavond in april weer in de concertzaal te beluisteren. De uitvoerenden deze avond zijn de musici van de Nederlandse Bachvereniging. Dit koor en orkest brengen de Matthäus-Passion al vanaf 1921 – met uitzondering van de oorlogs- en coronajaren – in elke veertigdagentijd ten gehore.
En saai wordt het nooit. Dat heeft ongetwijfeld t..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .