Theologie als mediahype? Wat je als monnik doet hangt niet af van uitwendige mechanismes
Voor een theoloog in de kloostertraditie is de weg naar binnen essentieel om echt met iets naar buiten te kunnen treden.

Het is als inademen en uitademen. De weg naar binnen is essentieel om echt met iets naar buiten te kunnen treden. Dat geldt voor mij net zoals voor de boekbinder of de bierbrouwer in het klooster. Beeld: de abdij van Berne.
(beeld anp / Rob Engelaar)Afgelopen weekend gaf een medebroeder mij de krant met daarin de kop ‘Broeder Thomas in de media’ (ND, 15 januari). ‘Ze schrijven dat er een mediahype rondom je is’, zei hij naar aanleiding van de column van communicatieadviseur Jan-Willem Wits. Natuurlijk is er voor mijn keuze als Theoloog des Vaderlands met een kleine veertig interviews in de afgelopen weken veel aandacht. Maar een ‘hype’? Dat betekent dat een fenomeen korte tijd in de belangstelling staat. Het klinkt weinig substantieel. Hoe kun je daar als theoloog vanuit het klooster mee omgaan? Voor mij is theologie een vreemde eend in de bijt van de media, zeker vanuit het klooster. Dat zou wel eens de reden voor die grote belangstelling kunnen zijn.
traditieVolgens Wits heeft juist k..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .