De heilige grond van het onderwijs; het geheim van mens zijn en mens worden

Opinie
‘Wat hebben we hieraan?’ Het was de dreinerige vraag die tijdens mijn studie vaak klonk, wanneer we weer eens dingen moesten leren waarvan we het nut en de noodzaak niet direct inzagen. Zelf smulde ik van boeken die vertelden hoe een oude Israëlitische stad in elkaar zat, maar er waren ook jaargenoten die gewoon het evangelie van de kansel wilden verkondigen en weinig gaven om dit soort stoffige historische details. Overigens kan ik niet ontkennen dat ik zelf de vraag ook zuchtend heb uitgesproken, op momenten dat hij mij goed uitkwam.
Wolter Huttinga • theoloog
vrijdag 17 september 2021 om 10:31
Afbeelding
beeld anp / Koen van Weel

‘Wat hebben de kinderen hieraan?’, hoorde ik een andere ouder vragen toen onze kinderen een les hadden over de Zuiderzeeballade. Aan de hand van deze melodramatische inhaker leerden ze over taal, maar ook over een stuk geschiedenis en geografie van Nederland.  

‘Wat heb ik hieraan?’ Het is een vraag die je eindeloos kunt stellen bij alle onderwijs dat niet direct meetbaar en ervaarbaar nut oplevert. Er is ook wel een antwoord op, en over dat antwoord wil ik het hier even hebben. 

Waarom zit je op school? Waar is onderwijs eigenlijk goed voor? De titel van het nieuwe boek van onderwijspedagoog en -filosoof Gert Biesta is veelzeggend: World-centered education. Wereldgericht? Onderwijs was toch kindgericht? Biesta gaat daarop in met ..

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Waddenzee rechten geven? Minister Van der Wal gooit het idee met twijfelachtige argumenten overboord

De Waddenzee zou volgens Laura Burgers beter beschermd zijn door haar erkenning te geven als zelfstandige rechtspersoonlijkheid. In onder andere Spanje, Oeganda en Ecuador blijkt dat het helpt.

Afbeelding

De herdenking van de Watersnoodramp in 1953 is een uitgelezen moment om te leren van de geschiedenis

De herdenking van de Watersnoodramp is een goed moment om te leren van de geschiedenis, schrijft Lotte Jensen, auteur van Wij en het water. We hebben niet alleen een alerte overheid nodig. Burgens zijn zelf ook aan zet.

Afbeelding

Zijn mensen bang voor een nieuwe watersnoodramp? 'Ik denk niet dat het helemaal te voorkomen is'

Zeventig jaar geleden vond de Watersnoodramp plaats. Door klimaatverandering het aantal overstromingen alleen maar toe. Moeten we bang zijn voor een nieuwe watersnoodramp?

Afbeelding

De twijfelachtige erfenis van Charles Darwins racisme, dat benoemd moet worden in de geschiedenisboeken

Darwin wordt geprezen als de geniale grondlegger van de moderne biologie. Het zou echter passender zijn om naar hem te verwijzen als de notoire aanstichter van het wetenschappelijk racisme, vindt Ard Jan Biemond.

Afbeelding

Nederland is slecht in het oprichten van succesvolle start-ups. Hoe komt dat?

Iets nieuws bedenken, lukt Nederlandse ondernemers wel. Om er zakelijk een succes van te maken is veel moeilijker, merkt Peter de Waard. Dat bewijst nu ook Lightyear.

Afbeelding

De vrijheid verdedigen door die te beperken? De (voorspelbare) effecten van een koranverbranding

Het is duidelijk dat koranverbrandingen niet slechts tegen een boek gericht zijn, maar dat er ook naar moslims zelf een in wezen vijandig signaal uitgaat, signaleert Joas Wagemakers.