Waarom blijft het CDA toch zo vaag over onderwijsvrijheid?
Als het aan progressief-liberalen ligt, gaat de onderwijsvrijheid snel op de schop. Het CDA geeft onvoldoende duidelijkheid over zijn positie op dit belangrijke punt, beredeneert Maarten Neuteboom, docent aan de Universiteit Leiden.

Lijsttrekker Wopke Hoekstra en partijvoorzitter Rutger Ploum tijdens het digitale CDA-verkiezingscongres, gezien op een beeldscherm.
(beeld anp / Remko de Waal)Afgelopen zaterdag bezwoer het CDA pal te staan voor de onderwijsvrijheid. De vraag blijft echter wat dat precies betekent. De officiële verklaring was nodig nadat het CDA-bestuur zelf de verdediging van artikel 23 van de Grondwet (over de onderwijsvrijheid) had afgezwakt. Het landelijk bestuur amendeerde hiertoe het eigen conceptverkiezingsprogramma. Zo kreeg Wopke Hoekstra als nieuwe lijsttrekker de gelegenheid enkele accenten aan te brengen in het eerder opgestelde programma.
Eén van zijn accenten was het schrappen van de zinsnede ‘daarmee beschermen wij de ruimte voor bijzondere scholen om zelf invulling te geven aan het onderwijs op basis van godsdienst en levensbeschouwing’. In plaats daarvan werd toegevoegd dat de vrijheid van onde..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .