Wat doen door corona succesvolle bedrijven met hun winst? Spring over je commerciële schaduw
Dat moet anders: laten de winnaars van de coronacrisis een solidariteitsfonds opzetten voor getroffen branches en sectoren.

Winkelend publiek in supermarkt Albert Heijn tijdens het laatste weekend voor kerst.
(beeld anp / Robin Utrecht)Het is nieuws waar ik het afgelopen jaar vergeefs op heb gewacht: de oprichting van een solidariteitsfonds door het bedrijfsleven als reactie op de coronapandemie. Een fonds van de winnaars om de verliezers moreel en (een beetje) financieel te ondersteunen.
Dat gevoel werd begin dit jaar versterkt toen de supermarktketen Jumbo, dat zichzelf graag als succesvol in de schijnwerpers zet, bekendmaakte een goed jaar achter de rug te hebben. De omzet was met 15 procent gestegen tot bijna tien miljard euro. En ja, dat was mede het gevolg van de coronacrisis.
Nu heeft deze supermarktketen een heftig jaar achter de rug, net als zo ongeveer iedereen in Nederland, bedrijven én particulieren. Er werd gehamsterd, er waren zorgen over de verspreiding va..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .