Met de wijzen onderweg: welke ster zagen ze, en welke plaats had het heelal in hun wereldbeeld?

Opinie
Bij de viering van Driekoningen, op 6 januari, treedt een heel wereldbeeld aan het licht: hoe dachten Joden in de tijd van het Nieuwe Testament over het heelal en de sterren? Volgens theoloog Arco den Heijer toont de Bijbel de sterrenhemel als de ‘troon van God met zijn heilige engelen’.
Arco den Heijer • theoloog, promovendus aan de Theologische Universiteit Kampen
maandag 11 januari 2021 om 12:23
Afbeelding
beeld nd
Theologenblog

Vorige week, op 6 januari, was het Driekoningen: het feest in het kerkelijk jaar van de verschijning van de Heer, waarbij het verhaal centraal staat van de wijzen uit het oosten die kwamen om Jezus te aanbidden. In diezelfde week las ik een bericht dat 2021 een belangrijk jaar voor de ruimtevaart wordt. Een bericht dat illustreert hoezeer ons wereldbeeld verschilt van het wereldbeeld in de tijd van het Nieuwe Testament.

De Griekse tekst van Matteüs 2 spreekt niet over ‘wijzen’ of ‘koningen’, maar over magoi, ‘magiërs’. Dat begrip verwijst hier naar Perzische priesters en heeft weinig met magie te maken. Eén van de taken van deze priesters was het bestuderen van de sterren om daar voortekenen van belang..

Dit is een opiniebijdrage. De mening van de auteur is niet per se het standpunt van de redactie. Wilt u reageren? Stuur dan een brief (maximaal 200 woorden) naar opinie@nd.nl
Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Origineel zijn goden met een eigen specialiteit niet

Op een tentoonstelling in Assen over de verwoeste Romeinse steden Pompeï en Herculaneum realiseert theoloog Dolf te Velde zich dat de fascinerende wereld van zoveel goden ook iets heel voorspelbaars en deprimerends heeft.

Afbeelding

Goden in menigte, elk met een eigen specialiteit. Worden ze zo hanteerbaar? We weten wel beter

Op een tentoonstelling over de verwoeste steden Pompeï en Herculaneum realiseert theoloog Dolf te Velde zich dat de fascinerende Romeinse wereld van zoveel goden ook iets heel voorspelbaars en deprimerends heeft.

Afbeelding

Bracht Jezus licht in het donker? Met die duisternis viel het in zijn tijd wel mee

Was Jezus' tijd net zo'n donkere tijd als de onze? Dat valt wel mee, stelt theoloog Arco den Heijer. 'De voedsel- en reinigingswetten werden massaal nageleefd. De Joden waren nog nooit zo vroom geweest.'

Afbeelding

Een genadeloze boodschap: ‘retour afzender’ voor de pijn van het leven

Ja, Jezus roept op tot geloof, stelt Myriam Klinker. Ook als Hij op het punt staat mensen te genezen. Maar is daadwerkelijk alles mogelijk voor wie gelooft, of word je daarmee op jezelf teruggeworpen?

Afbeelding

Stille bewondering voor Dilan Yesilgöz, maar toch mist er ook iets

Stille bewondering koester ik voor de Nederlandse minister van Justitie en Veiligheid, Dilan Yesilgöz-Zegerius, schrijft Koert van Bekkum. Maar toch mist hij iets in haar verhaal.

Afbeelding

Het akkoord tussen Libanon en Israël kan het begin van een weg uit de misère betekenen

Israël en Libanon lijken het na jaren onderhandelen eens te worden over de verdeling van de onderzeese gasvelden. Een mijlpaal en een teken van hoop in deze wereld, aldus theoloog Eric Peels.