Om een goede burger te kunnen zijn, moet je een goede burger wíllen zijn
Leerlingen opleiden tot goede burgers? Daarvoor moeten ze eerst weten wie zij zelf zijn, waar zij hun keuzes op baseren, stelt Angelique Heijstek-Hofman, die promotieonderzoek doet naar burgerschapsvorming in het openbaar voortgezet onderwijs aan de Tilburg Universiteit.
Afgelopen dinsdag is de nieuwe burgerschapsopdracht aangenomen door de Tweede Kamer. Deze opdracht moet leiden tot meer samenhang en duidelijkheid wat betreft burgerschapsvorming in het (primair en secundair) onderwijs. Het wetsartikel houdt in dat leerlingen de basiswaarden van de democratische rechtstaat wordt bijgebracht en dat zij leren hoe bij te dragen aan de Nederlandse samenleving.
website
Dit is ook een belangrijk onderwijsdoel. Ga naar de website van een willekeurige middelbare school en je zult lezen dat ‘de school tot doel heeft om leerlingen op te leiden tot kritische en verantwoordelijke burgers die op een positieve manier kunnen bijdragen aan de maatschap..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .