*

aangepast op 10 maart 2020 om 13:40

Hoe virtuozer de kunstenaar, des te indringender de verwijzing naar ‘die wereld’ achter het kunstwerk
Paul van Geest is hoogleraar kerkgeschiedenis in Tilburg en hoogleraar economie en theologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Column

Hoe virtuozer de kunstenaar, des te indringender de verwijzing naar ‘die wereld’ achter het kunstwerk

Onlangs vroeg een antiquair mij te komen kijken naar een aantal religieuze voorwerpen, die hem tijdens een soort kerkveiling ten deel waren gevallen. Op voorwaarde dat ik zijn objecten niet hoefde te taxeren, nam ik zijn uitnodiging aan. Eenmaal in zijn etablissement aangekomen werd het me zwaar te moede. Dat was niet omdat de beelden, schilderijen, kandelaars, reliekhouders, en gedeelten van preekgestoelten van slechte kwaliteit waren. Integendeel. In eerste instantie kon ik de oorsprong van mijn zwaarmoedigheid dan ook niet echt omschrijven. De antiquair was sympathiek, de objecten waren van goede kwaliteit en zij waren behouden gedurende de beeldenstormen die van alle tijden zijn. Maar in de stilte aan de rand van de dag die avond, we..


Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis

Vier artikelen per maand gratis

Het belangrijkste nieuws in uw inbox

Heeft u al een account? Log in


Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .

advertentie