aangepast op 25 februari 2020 om 20:50

Reina Wiskerke: ‘Het Rode Kruis legt alle nadruk op onze onkunde’
Column

Reina Wiskerke: ‘Het Rode Kruis legt alle nadruk op onze onkunde’

Het Rode Kruis had dinsdag groot nieuws: Nederlanders weten te weinig over het gebruik van mondkapjes. Van de NOS tot het Nederlands Dagblad, van Hart van Nederland tot NRC, de media gaven het trouwhartig door op hun sites. Maar hoe je er ook naar kijkt, zuiver nieuws is het niet.

Het wordt ons al wekenlang van alle kanten ingepeperd: wij, gewone zielen, zijn nitwits als het aankomt op kennis van mondkapjes. Wij zouden ons massaal laten misleiden door schijnzekerheden die ze plegen te bieden tegen het coronavirus.

En nu komt het Rode Kruis met een dergelijk signaal. Dat is geen nieuwsberichtgeving, dat is communicatiestrategie. Het Rode Kruis wil mensen nieuwsgierig maken naar de juiste voorlichting, in dit geval over bescherming tegen het coronavirus. Een beproefde methode, ‘Ruim 8 op de 10 Nederlanders weten niet wat ze moeten doen na aanraking met de eikenprocessierups of met berenklauw’, meldde he..


Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis

Vijf artikelen per maand gratis

Het belangrijkste nieuws in uw inbox

Duizenden mensen gingen u voor

Heeft u al een account? inloggen


Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .

Columns

meer ‘Columns’