10 december 2018 om 03:00
Luister naar

Column: Geef studenten tijd voor zelfstudie

Hoger onderwijs moet op de schop. Vroeger hadden we de hoorcolleges, daarna kwamen de werkcolleges, maar dat kan vandaag niet meer. Studenten moeten vooral hun competenties ontwikkelen en kritisch leren denken. Daarom hebben we ander onderwijs nodig: high impact learning. Studenten begeleiden om snel tot betere resultaten te komen. Daarvoor moet je zo weinig mogelijk lesgeven (10 procent), studenten met teamwork en interactie aan het werk zetten (70 procent) en zelfstudie beperken tot 20 procent van hun studietijd. Hoorcolleges zijn uit den boze.

Elke docent wil impact hebben. Dat is evident. Als mijn lessen aan de Vrije Universiteit en aan de Christelijke Hogeschool Ede weinig uitwerken, dan kan ik beter iets anders gaan doen. Hoorcolleges zijn daarom wat dubieus. Als ik aan mijn eigen studietijd denk, dan waren er genoeg colleges die nauwelijks impact op me hadden. Er waren docenten die saai een – nog te publiceren – boek van eigen hand aan het voorlezen waren, of vrolijk uren achter elkaar konden doceren zonder zelfs een student aan te kijken.

nieuwe vergezichten

Toch is dat niet alles. Er waren genoeg colleges die ik me dertig jaar later nog kan herinneren. Docenten die je van begin tot einde bleven boeien. Ik weet nog precies wat het met me deed. Alsof je in een vliegtuig een enorm landschap aan het verkennen was. Telkens weer ontdekte je nieuwe vergezichten; je ging steeds meer zien. En je ging je verwonderen.

De docent was de meester. Hij kende het landschap, had het jarenlang bestudeerd. Hij wist waar je naar moest kijken en begeleidde ons als een meester zijn gezellen. En hij gaf ons werk! Zelfstudie. Grote hoeveelheden literatuur moesten ons helpen het landschap te begrijpen, de geschiedenis ervan te doorgronden en ons er zo toe te verhouden.

Zelfstudie dwingt je tot verdieping en reflectie. Het traint ook je vermogen om na te denken, te analyseren en verbanden te gaan zien tussen de verschillende delen van het landschap. Het vraagt volharding, concentratie, tijd en toewijding. Maar het had impact.

Dat is ook voor mij belangrijk. En toch krijg ik de kriebels van snelle methodes van ‘hoge impact onderwijs’. Daarmee leveren we vast competente studenten af, maar ik vraag me soms wel af of ze nog enig besef hebben van wat ze aan het doen zijn en waarom. Eenvoudig omdat grondige kennis ontbreekt van het landschap waarbinnen ze competent moeten zijn.

gebrek aan kennis

Ik ben natuurlijk theoloog, dus ik kan niet zo heel veel zeggen over al die andere terreinen waar studenten aan universiteiten en hogescholen voor worden opgeleid. Maar op mijn vakgebied schrik ik soms van wat ik tegenkom in de praktijk. Er is bijvoorbeeld een groot gebrek aan kennis van de geschiedenis van christendom en islam.

Natuurlijk doet ‘mijn’ Christelijke Hogeschool Ede daar veel aan, maar voor het opdoen van doorleefde kennis is veel te weinig tijd. En als de studenten dan nog maar 20 procent van hun tijd aan zelfstudie mogen besteden, dan wordt het er niet beter op. In die tijd kun je niet eens een fatsoenlijk boek over de islam lezen, laat staan je werkelijk verdiepen in wat mensen geloven.

En dat leidt dan weer tot de meest vreemde uitwassen. Van aan de ene kant: ‘alle religies komen toch op het zelfde neer’, tot aan de andere kant: ‘het christendom is goed en de islam is van de Satan’. Beide benaderingen leiden er niet echt toe dat mensen Jezus leren kennen.

Ik ben bang dat we steeds meer heel competente studenten gaan afleveren, maar dat die tegelijkertijd geen besef hebben van wat ze aan het doen zijn. Dat is net als iemand die perfect kan autorijden, maar geen idee heeft waar hij zich bevindt en waar hij om welke reden dan ook naartoe moet. Dan ben je stuurloos, hoe goed je ook kunt rijden. Zelfstudie kun je niet missen, als je een beetje wilt weten hoe de wereld in elkaar zit en waar het naartoe gaat. Als onderwijs dat faciliteert, heeft het wat mij betreft impact.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Minachting voor christelijke zending? Het seculiere Europa wil Afrikanen nog steeds opvoeden

Ze zei het echt. D66-politica Samira Rafaela vindt dat we Afrikaanse landen moeten ‘opvoeden’ via de EU-handelscontracten. Waren we het kolonialisme niet voorbij?

Afbeelding

De opdracht om de geschiedenis niet te vergeten, betekent: volg dagelijks het nieuws, kijk het Journaal

Columnist Gerard ter Horst weet wat er anders moet: wie de geschiedenis niet wil vergeten, kan het beste dagelijks het nieuws volgen - kijk iedere dag het Journaal.

Afbeelding

Ik ben schuldig: ik heb drie - ja, drie! - kinderen op de wereld gezet

'Zolang jij nog kinderen baart, ga ik mijn afval niet eens scheiden', zei een vriendin tegen Rinke Verkerk. Maar zijn die drie kleintjes, met hun zachte handjes en nieuwsgierige ogen, echt onderdeel van het probleem?

Afbeelding

Ik was op een zwemexamen waar met geen woord over het examen werd gesproken

Alles wat neigde naar een test, waarvoor je ook kon zakken, werd weggemoffeld en toegedekt met grappen. En de toeschouwers werden door de badjuffrouw in het complot betrokken. George Harinck vond het nogal vervreemdend.

Afbeelding

De respectvolle reactie van Sylvana Simons op excuses van Rutte maakte mij beschaamd. Over mijzelf

Ik was geneigd om Sylvana Simons in te schatten als aanschurkend tegen de radicalistas, schrijft Govert Buijs. Maar kijk eens hoe zij reageerde op de slavernij-excuses van Rutte! Ze betuigde respect. En daar zat ik dan.

Afbeelding

Ida Gerhardt, met de klassieke vorm van haar poëzie, zegt mij veel meer dan de meeste moderne dichters

De klassieke poëzie van Ida Gerhardt zegt columnist Hans Werkman meer dan de meeste moderne dichters. Haar Verzamelde Gedichten houdt hij zijn leven lang.

Afbeelding

Nederlandse militairen leren Oekraïners schieten: vrijheid en democratie staan op het spel

'Mijn Poolse moeder Irene wilde direct naar Oekraïne vertrekken, om zelf tegen de Russen te vechten', vertelt de Nederlandse militair Elisabeth. ‘Maar zij is bijna 90. Ik kon haar nog net tegenhouden.’

Afbeelding

'In deze plaats zal Ik vrede geven', staat er op een tot wooncomplex omgebouwd kerkgebouw in Bussum

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed meldde dat steeds meer kerken een andere functie hebben of dat daar naar wordt gezocht. In zijn woonplaats Bussum ligt dit nieuws letterlijk op straat, weet Roeland van Mourik.

Afbeelding

Heb je verliefdheid nodig voor een relatie? Een relatie is niet alleen maar gevoel

Wie ooit verliefd is geweest, zal toegeven dat het best een fijne toestand is. Toch wordt er te veel waarde gehecht aan de eis dat er verliefdheid moet zijn voor een relatie succesvol kan zijn, schrijft Cocky Drost.