Mediacolumn: Realistisch rekenen
Nieuws

Mediacolumn: Realistisch rekenen

Realistisch rekenen. Hoe hebben ze kunnen denken dat dit goed was? Nieuwsuur kwam ermee en Radio 1 heeft er vorige week al aandacht aan besteed: de rekenvaardigheid van Nederlandse kinderen is sterk achteruitgegaan sinds het ‘realistisch rekenen’ op scholen is ingevoerd, nu 25 jaar geleden.

Deze rekenmethode werkt met verhaaltjes en ‘een context’. Dat is voor kinderen vaak moeilijk – ze gaan op zoek naar de som in het verhaaltje –, terwijl ze het wel goed zouden kunnen, als je ze alleen een som zou laten uitrekenen’, schetste de teamleider van een Amsterdamse school. Doordat sommen in verhaaltjes verpakt zitten, oefenen kinderen minder en leren ze minder uit het hoo..


Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis

Vier artikelen per maand gratis

Het belangrijkste nieuws in uw inbox

Heeft u al een account? Log in


Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .

Columns

meer ‘Columns’