KLM die mensen verleidt op vliegvakantie te gaan, dat knaagt aan mijn wilskracht om duurzaam te leven
Lentekriebels zijn de KLM naar het hoofd gestegen. De luchtvaartmaatschappij stuurt een rare boodschap de wereld in. Op de eerste lentedag verspreidt ze via sociale media het plaatje van een KLM-toestel, laag vliegend boven lentebloesem, tegen een strakblauwe lucht. Zou je de bloesemgeur willen opsnuiven, dan drongen kerosinedampen je neusgaten in. ‘Fijne eerste lentedag vanuit Amsterdam!’, tekent KLM er in het Engels bij aan. ‘Wie is er klaar om zijn winterjas uit te trekken en de wereld te verkennen?’
Deze reclameboodschap vreet aan mijn wilskracht om voor duurzaam te gaan, om af te zien van vliegreizen. Waarom zou ik ook? De KLM, die met staatssteun overeind gehouden wordt, lispelt het tegenovergestelde in ieders oor: stap in het vliegtuig en ga de wereld verkennen. Per vliegtuig de wereld verkennen was halverwege de vorige eeuw nog een onbezoedeld droombeeld. KLM spreekt mij toe alsof er sindsdien niets veranderd is. Oren dicht en hard lalalalala roepen: dan krijg je zulke reclame. Met realiteitszin was KLM niet verder gekomen dan: ‘Heerlijk, lente. Wees er snel bij: ontdek de wereld en vernietig haar.’