Het woelen van de geschiedenis verandert de blik van Nederlanders op de Holocaust
Voor De Slimste Mens zou ik mij nooit opgeven, uit vrees voor gezichtsverlies. Ik ben niet goed in namen en rugnummers oplepelen, zeker niet onder druk. Daarom past het mij niet neerbuigend te doen over kandidaten die falen in deze tv-quiz. Het laat onverlet dat onze samenleving kampt met een gebrek aan kennis van onze geschiedenis, en dat falende quizkandidaten daarop kunnen wijzen.
Mijn advies aan het geschiedenisonderwijs zou in elk geval zijn: prent alle leerlingen door de jaren heen een eenvoudige tijdbalk in. Herhalen, herhalen, in alle vormen van onderwijs, op alle niveaus. Bied elke keer diezelfde tijdbalk als leerstof aan wanneer je met leerlingen gaat inzoomen op een tijdperk, thema of venster van de geschiedenis. Een tijdbalk gebeiteld in je brein geeft grip op alles wat je later leest of bijleert over de geschiedenis. Ik heb het zelf gemist op school.
Dat kennis over de Holocaust wegebt of wordt vervormd, is hiermee natuurlijk niet opgelost. Het woelen van de geschiedenis zelf wreekt zich, met alle gevaren die daarbij horen. Generaties die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt of uit de eerste hand vern..