Foutje, bedankt
‘Selecteer alle afbeeldingen met verkeerslichten’, vraagt Googles ReCAPTCHA. Het bekende puzzeltje, waarbij een afbeelding in negen of zestien vierkantjes wordt opgedeeld en gebruikers alle gevraagde objecten moeten aanklikken, helpt al jarenlang om websites te beveiligen. Immers, alleen mensen kunnen de puzzeltjes oplossen; (spam)bots vallen onherroepelijk door de mand. Soms zijn de puzzeltjes een bron van frustratie – zoals wanneer ze goede antwoorden niet accepteren.
Veel gebruikers weten echter niet dat ze met hun antwoorden de kunstmatig intelligente oplossingen van Google trainen. Veel van de plaatjes die ze krijgen voorgeschoteld, werden door het algoritme namelijk al herkend als een object. Door vergelijkbare objecten zónder dat labeltje aan te klikken, bevestigen gebruikers dat die hetzelfde zijn. Zo voeden ze met hun antwoorden onbewust en onbedoeld de algoritmen van Google op. Een slimme zet van het bedrijf: het benut de collectieve denkkracht van mensen zonder daarvoor te betalen, en kan straks een afgetraind product op de markt brengen.