Voorlopig is het nog rustig op Twitter-concurrent Mastodon, en opvallend gezellig
Sinds Twitter vorige maand door ondernemer Elon Musk werd overgenomen, belandde de blauwevogel-app in turbulent weer. Wie na alle interne wantoestanden verwachtte dat het sociale medium vleugellam zou zijn, komt echter bedrogen uit. Jawel, adverteerders zetten hun campagnes op een laag pitje en ongeveer een miljoen gebruikers verwijderden hun account, maar daarmee is Twitter nog niet verloren. De ervaring leert dat verstokte twitteraars het medium maar moeilijk kunnen loslaten.
Bovendien vertaalde de ‘twexit’ zich niet in een massale verhuizing naar concurrent Mastodon. In de paar weken dat de miljoen Twitter-gebruikers de stekker uit hun account trokken, verwelkomde dat ‘decentrale sociale netwerk’ slechts 200.000 nieuwe leden. Blijkbaar weet de belofte dat gegevens op Mastodon niet in handen van één commerciële partij vallen nog niet te overtuigen.
Voorlopig is het dus nog rustig op het medium – en opvallend gezellig. Voor de retweets (‘boosts’) hoef je er niet te zijn, voor de reuring evenmin. Wat zou daar de oorzaak van zijn? De kleinschaligheid? Fatsoensnormen? Of gewoon een gedeelde passie?