Opnieuw in beeld: Noord-Nederland krijgt elektrische treinen

Burgemeester C.N. Renken van Grouw biedt president-directeur F.Q. den Hollander (links, in licht colbert) van de Nederlandse Spoorwegen een eikenhouten bank aan, omdat de treinen niet meer op kolen maar op elektriciteit rijden. wvttk
Burgemeester C.N. Renken van Grouw biedt president-directeur F.Q. den Hollander (links, in licht colbert) van de Nederlandse Spoorwegen een eikenhouten bank aan, omdat de treinen niet meer op kolen maar op elektriciteit rijden. | beeld pinterest
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De foto is genomen op zaterdag 17 mei 1952 op het spoorwegstation Grouw-Irnsum, in ­Friesland, langs de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden. Het was een bijzondere dag voor Grouw, Irnsum en heel Noord-­Nederland, omdat er op de ­belangrijkste baanvakken, Zwolle-Leeuwarden en Meppel-­­­Groningen, voortaan met elektrische treinen gereden werd. Voor die tijd reden de treinen er op kolen, 58.000 ton per jaar. Het gaf een hoop viezigheid. Vaak zagen de ­huizen langs het spoor zwart van het roet.

Om de komst van de elektrische treinen te vieren, reed er op 17 mei 1952 een feesttrein van Zwolle naar Leeuwar …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?