Vondst antibioticum in bodem biedt perspectief

De zoektocht naar chemische varianten van antibiotica is nodig vanwege de toegenomen ongevoeligheid van bacteriën voor bestaande antibiotica. Wetenschap
De zoektocht naar chemische varianten van antibiotica is nodig vanwege de toegenomen ongevoeligheid van bacteriën voor bestaande antibiotica. | beeld ap / Daniel Karmann
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Amerikaanse onderzoekers onder leiding van microbioloog Sean ­Brady hebben een nieuw type ­antibioticum ontdekt in grond­monsters. De stof is afkomstig van een micro-organisme, maar de ontdekking is gedaan zonder dat het nodig was dit micro-organisme te kweken.

New York

Bacteriën en schimmels zijn de belangrijkste leverancier van nieuwe soorten antibiotica. Penicilline is bijvoorbeeld afkomstig van een schimmel. Wetenschappers onderzoeken daarom allerlei soorten micro-organismen om te zien of ze interessante antibiotica maken. Maar er zijn twee grote problemen. Het eerste is dat verreweg de meeste bacteriesoorten niet zijn te kweken in het laboratorium. En de soorten die wel te kweken zijn, maken hun antibiotica alleen wanneer ze zich bedreigd voelen door andere soorten.

Daarom kijken onderzoekers al een tijdje niet meer alleen naar de aanwezigheid …

Elke dag onze nieuwsbrief?