Twijfel over gamestudie die gamestudies in twijfel trekt

Screenshots van de computergames World of Zoo en Grand Theft Auto IV. Veel onderzoeken bevestigen de relatie tussen gewelddadige games en agressiviteit bij de spelers. |beeld Nederlands Dagblad Wetenschap

Videogames hebben geen aantoonbaar effect op sociaal gedrag, blijkt uit twijfelachtig Australisch onderzoek.

Of gamers nu virtuele dieren voeden in World of Zoo of bejaarden te pletter rijden in Grand Theft Auto IV de spellen hebben geen aantoonbaar effect op sociaal gedrag. Tot deze conclusie komen onderzoekers van de universiteit van Queensland na experimenten met verschillende soorten computergames. De resultaten zijn opmerkelijk, omdat ze indruisen tegen wetenschappelijke studies die de relatie tussen gewelddadige games en agressiviteit juist bevestigen. Voor de nieuwe studie speelden proefpersonen games in verschillende genres, zoals prosociaal, gewelddadig of neutraal. Na twintig minut …

Elke dag onze nieuwsbrief?