Sportwagen Tesla klaar voor reis naar Mars

De kersrode Tesla Roadster gaat binnenkort mee de ruimte in. Hiermee wil Elon Musk bewijzen dat SpaceX de kennis heeft om vracht, en uiteindelijk mensen, naar Mars te brengen. Wetenschap
De kersrode Tesla Roadster gaat binnenkort mee de ruimte in. Hiermee wil Elon Musk bewijzen dat SpaceX de kennis heeft om vracht, en uiteindelijk mensen, naar Mars te brengen. | beeld beeld
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
’s Werelds zwaarste raket sinds de Amerikaanse maanlandingen staat in de startblokken voor de eerste lancering: de Falcon Heavy van SpaceX. Om maar gelijk met een interessant detail te starten: de raket vertrekt vanaf lanceerplatform 39 A op Cape Canaveral in Florida. Dat is hetzelfde platform waarop eind jaren zestig en begin jaren zeventig de raketten gelanceerd zijn voor de befaamde maanmissies van de Amerikanen. Dat SpaceX-topman Elon Musk graag geschiedenis schrijft, is bekend. Niet alleen lanceerde hij met succes het ruimtevaartbedrijf SpaceX. Hij veroverde eveneens de markt met zijn elektrische auto, de Tesla. Daarnaast zet hij met zijn SolarCity Corporation in op zonnepanelen. Musk weet dat de eerste lancering van de Falcon Heavy op ruime media-aandacht kan rekenen. Met deze testvlucht slaat hij bovendien meerdere vliegen in één klap. Zo maakt hij van de gelegenheid gebruik om zijn automerk te promoten. In het vrachtruim reist een kersenrode Tesla-sportwagen mee, zo maakte de topman eind december bekend. Tegelijkertijd onthulde hij dat het bedrijf de auto in een baan om Mars wil brengen. Daarmee zou hij bewijzen dat SpaceX de kennis en kunde in huis heeft om vracht, en uiteindelijk mensen, naar Mars te brengen. Het is immers al jaren Musks boodschap, dat hij een bemande buitenpost op Mars wil realiseren. De topman had er ook voor kunnen kiezen om een groot aantal satellieten in een baan om de aarde af te zetten. Echter: gaat er iets mis tijdens de lancering, dan is de kans groot dat de satellieten verloren gaan. Voor SpaceX betekent dit dat klanten miljoenen aan investeringen verliezen. Om een eigen product in het bagageruim te plaatsen en Mars als eindbestemming te kiezen, is dus net zo goed een slimme zet. Dat een raketlancering lang niet altijd goed gaat, ondervond Musk eerder met de Falcon 9. En dat een eerste vlucht bijzonder riskant is, bleek in 1996 tijdens de lancering van de eerste Ariane-raket. De nieuwste raket van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA explodeerde na 37 seconden in de vlucht. Musk heeft laten weten er terdege rekening mee te houden, dat de Falcon Heavy-lancering niet volgens plan verloopt. In de laatste week van december bracht SpaceX de Falcon Heavy van de hangaar naar het lanceerplatform voor een serie testen. De beoogde lanceerdatum heeft het bedrijf nog niet bekendgemaakt, maar de verwachting is dat de zware jongen in de loop van deze maand wordt gelanceerd.

De zeventig meter hoge Falcon Heavy is de krachtigste raket sinds de Saturnus V-maanraketten met pensioen gingen. De SpaceX-raket kan twee keer zoveel vracht vervoeren als de huidige recordhouder: de Delta IV Heavy-raket van het Amerikaanse bedrijf United Launch Alliance, een samenwerkingsverband van de aerospacebedrijven Boeing en Lockheed Martin. De eerste trap bestaat uit drie boosters van de Falcon 9. Met de Falcon 9 voert SpaceX al een aantal jaar bevoorradingsvluchten uit naar het internationaal ruimtestation en lanceert het satellieten in een lage baan om de aarde.

Elke booster telt 9 …
Dit is 9% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?