Slim vliegtuigontwerp bespaart brandstof

Tekening van toestel met een derde motor achterop. Wetenschap
Tekening van toestel met een derde motor achterop. | beeld beeld
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Concurrentie en uitstootnormen zijn voor vliegtuigmaatschappijen goede redenen om hun toestellen zo zuinig mogelijk te laten vliegen. Nieuwe modellen zijn al een stuk zuiniger dan oude toestellen. Ook vliegspecialisten van de TU Delft zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om het brandstofverbruik verder omlaag te brengen.

Een van de ideeën waaraan aerodynamica-experts van de TU werken, is de toevoeging van een elektromotor aan de achterkant van een vliegtuig, onder de staart. Ingenieurs in zes Europese landen werken samen aan de ontwikkeling van zo’n motor in het kader van het Centrelineonderzoeksproject. Het idee is om een vliegtuig uit te rusten met drie motoren, in plaats van twee: een achteraan, twee onder de vleugels.

Die gedachte is niet nieuw. De McDonnel Douglas toestellen DC-10 en MD-11, de kleinere Boeing 727 en de Tupolev Tu-154 hadden allemaal drie motoren. Die derde motor was altijd boven de romp …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?