Scepsis en ongeloof over CERN-meting

De wetenschappelijke wereld is in rep en roer nu wetenschappers in Zwitserland hebben ontdekt dat er mogelijk subatomaire deeltjes bestaan die sneller gaan dan het licht. |beeld EPA Wetenschap

DEN HAAG - De wetenschappelijke wereld is in rep en roer nu wetenschappers in Zwitserland hebben ontdekt dat er mogelijk subatomaire deeltjes bestaan die sneller gaan dan het licht.

Als dit waar is, zou het betekenen dat de beroemde relativiteitstheorie van Albert Einstein tekortschiet. Volgens hem was de lichtsnelheid de hoogst haalbare snelheid in het heelal. De wetenschappers die hun proeven deden bij de Europese Organisatie voor Kernonderzoek (CERN) houden echter een grote slag om de arm. Zelf kunnen zij geen fouten ontdekken in hun metingen en roepen daarom andere wetenschappers uit Japan en de Verenigde Staten op hun bevindingen te toetsen. Onafhankelijke controle is hard nodig, reageert Robbert Dijkgraaf, president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van …
Dit is 19% van het artikel.
Paywall

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?