Promovendus van de week: over internetspelletjes en overgewicht

Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het grote aantal kinderen met overgewicht in Nederland is zorgwekkend, vindt Frans Folkvord. Hij onderzocht of advergames, internetspelletjes waarin snoepreclame verstopt zit, de snoeplust aanwakkeren.

Hoe bent u bij dit onderwerp gekomen?

‘Er zijn in Nederland veel kinderen met overgewicht. Tegelijk zien we dat steeds meer reclames voor ongezond voedsel verstopt zijn in internetspelletjes. Van tv-reclame voor snoep en dergelijke is bekend dat die de consumptie bevordert. We weten dat twee derde van de kinderen van de basisschoolleeftijd internetspelletjes doet die bedoeld zijn om een merk onder de aandacht te brengen. Slechts 6 procent van de kinderen ziet dat het om reclame gaat.’

Welke vraag wilde u met dit onderzoek beantwoorden?

‘Of zulke spelletjes tot een grotere snoeplust leiden. …
Dit is 13% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door