promovendus: hoogbegaafden leren ook in samenwerking met andere leerlingen

Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Als hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs samenwerken met hun klasgenootjes, hoeft dat niet ten koste te gaan van hun leerprestaties, blijkt uit onderzoek van Alieke van Dijk.

Hoe bent u tot uw onderwerpskeuze gekomen?

‘Het ministerie stelde een subsidiefonds beschikbaar voor onderzoek naar projecten in het onderwijs waarbij hoogbegaafde kinderen gewoon kunnen meedoen met hun klasgenootjes. Het doel van ons project was het bevorderen van het samenwerkend leren van kinderen. Hoogbegaafdheid en de interactie tussen kinderen van verschillende niveaus heeft altijd al mijn interesse gehad.’

Welke vraag of vragen wilde u met dit onderzoek beantwoorden?

‘Het ging niet om een directe onderzoeksvraag, maar om een onderzoeksdoel: kinderen met verschillende niveaus te laten …
Dit is 13% van het artikel.

Hele artikel lezen?

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?