Nieuwe vulkaan ontdekt onder ijs van Antarctica

Mount Sidley, onderdeel van de keten van vulkanen die eindigt in de nieuw ontdekte vulkaan. Mount Sidley is de laatste in de serie die boven het ijs uitsteekt. |beeld Doug Wiens Wetenschap

Seismisch onderzoek in West-Antarctica heeft aangetoond dat zich onder een kilometer dikke ijskap een nieuwe vulkaan vormt.

Amerikaanse onderzoekers beschrijven de vondst in het tijdschrift Nature Geoscience. De ontdekking begon met opvallende metingen van een serie detectoren die bewegingen van de aarde registreren. Die werden in 2010 in de regio Marie Byrd Land op West-Antarctica geplaatst. Het waren de eerste gedetailleerde seismische gegevens die daar gemaakt zijn. De registratie liet trillingen zien op 25 tot 40 kilometer dikte, op de grens tussen de aardkorst en de aardmantel. Geologen onderzochten het gebied waar de trillingen zich voordeden in detail. Het bleek aan het einde van een reeks vulkanen te …

Elke dag onze nieuwsbrief?