Nederlands hoeft niet saai en vaag te zijn

Laat leerlingen een blog bijhouden, dan doen ze waarschijnlijk beter hun best om foutloos Nederlands te schrijven, meent docent Henk ter Haar. Wetenschap
Laat leerlingen een blog bijhouden, dan doen ze waarschijnlijk beter hun best om foutloos Nederlands te schrijven, meent docent Henk ter Haar. | beeld anp / Koen Suyk
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het vak Nederlands is toe aan een grondige herziening, volgens docenten en wetenschappers. Leerlingen zouden het vak saai, vaag en betekenisloos vinden. Docenten moeten niet in een slachtofferrol kruipen, vindt leraar Henk ter Haar. ‘Als docent heb je elke dag de kans er een aantrekkelijke les van te maken.’

Utrecht

Het vak heeft te weinig inhoud, is niet uitdagend, en het sluit onvoldoende aan bij de maatschappelijke eisen voor taalvaardigheid en geletterdheid. De kritiek in het manifest ‘Nederlands op school’ is niet mals.

Een van de auteurs is oud-docent Nederlands en vakdidacticus Erwin Mantingh van de Universiteit Utrecht. Een van de problemen is volgens hem dat de onderdelen van het vak Nederlands – literatuur, cultuur, schrijf- en spreekvaardigheden – gescheiden worden gegeven, terwijl er juist allerlei verbanden zijn. ‘Wij willen naar bewuste geletterdheid.’ Dat houdt in dat je niet al …
Dit is 9% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door