Mini-interview: 'Nieuwsgebruikers willen een aha!-ervaring'

Tim Groot Kormelink Wetenschap
Tim Groot Kormelink | beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

De klikcijfers van nieuwssites suggereren dat mensen vooral geïnteresseerd zijn in sensatie en entertainment. Het promotieonderzoek dat Tim Groot ­Kormelink vandaag verdedigt aan de VU, laat iets anders zien.

Amsterdam

Waarom kunnen media beter niet alleen op kliks letten als ze het succes van een artikel willen bepalen?

‘Nieuwsgebruikers vinden een kop vaak al informatief genoeg om op de hoogte te blijven. Zeker bij langlopende kwesties, zoals die in Syrië. Hoewel ze het bericht erover niet openen, willen ze wel weten dat er een aanslag is geweest. Daarom kan een medium beter analyseren hoe iemand zich over de website beweegt dan alleen kliks bijhouden. Een terug­kerende bezoeker die weinig leest, is een typische ‘checker’ die zichzelf informeert door koppen te scannen. …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?