Miljoenpoten ontdekt en bedreigd

Boven: De miljoenpoot rolt zich bij gevaar op tot een bal. Onder: De gevonden miljoenpoot werd ook aangetroffen in een grot, in een verder droge omgeving. |beeld Wesener Wetenschap

BONN - Op Madagascar zijn zeven nieuwe soorten miljoenpoten ontdekt. Maar alle zeven worden met uitsterven bedreigd. Het gaat om forse oprollers van het geslacht Sphaeromimus, die zich bij gevaar tot een bal oprollen. De naam Sphaeromimus betekent klein balletje, maar een van de soorten heeft opgerold het formaat van een pingpongbal.

De zeven soorten zijn gevonden door een internationaal team van biologen. Ze zijn verwant aan miljoenpoten uit India, blijkt uit genetisch onderzoek, en dan specifiek aan soorten die in de regenwouden leven. Op Madagascar leven enkele soorten in kleine stukjes verdwijnend regenwoud, waardoor hun voortbestaan wordt bedreigd. Eén soort leeft in grotten in een verder droge omgeving. Bodemonderzoek laat zien dat hier vroeger wel een regenwoud heeft gestaan. Vermoedelijk hebben de miljoenpoten zich teruggetrokken in de vochtige grotten toen dit woud enkele duizenden jaren geleden verdween …

Elke dag onze nieuwsbrief?