Mate van stijfheid bepaalt koers van witte bloedcel

Voor hun studie bouwden de onderzoekers een model voor bloedvaten (zelfs vergelijkbaar met de kleinste bloedvaten in het menselijk lichaam) om de reis van witte bloedcellen te kunnen doorgronden. Wetenschap
Voor hun studie bouwden de onderzoekers een model voor bloedvaten (zelfs vergelijkbaar met de kleinste bloedvaten in het menselijk lichaam) om de reis van witte bloedcellen te kunnen doorgronden. | beeld Rob Felt
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Atlanta

Witte bloedcellen spelen een belangrijke rol bij het bestrijden van infecties. Ze reizen via de bloedvaten, om op de plek waar ze nodig zijn eruit te kruipen. Maar hoe begint hun reis? Biologen dachten lange tijd dat witte bloedcellen, die aan de wand vastgeplakt zitten, reageerden op biologische signalen die de plakkerigheid van de bloedvaten verminderden waardoor de cellen zouden loslaten. Alleen leek die verklaring onvoldoende.

Amerikaanse onderzoekers besloten daarom de mechanische eigenschappen van witte bloedcellen te onderzoeken in een kunstmatig bloedvat. Zij gebruikten daarb …
Dit is 32% van het artikel.

Meer lezen?