Mate van stijfheid bepaalt koers van witte bloedcel

dinsdag 9 februari 2016 om 03:00
Voor hun studie bouwden de onderzoekers een model voor bloedvaten (zelfs vergelijkbaar met de kleinste bloedvaten in het menselijk lichaam) om de reis van witte bloedcellen te kunnen doorgronden. Rob Felt

Atlanta

Witte bloedcellen spelen een belangrijke rol bij het bestrijden van infecties. Ze reizen via de bloedvaten, om op de plek waar ze nodig zijn eruit te kruipen. Maar hoe begint hun reis? Biologen dachten lange tijd dat witte bloedcellen, die aan de wand vastgeplakt zitten, reageerden op biologische signalen die de plakkerigheid van de bloedvaten verminderden waardoor de cellen zouden loslaten. Alleen leek die verklaring onvoldoende.

Amerikaanse onderzoekers besloten daarom de mechanische eigenschappen van witte bloedcellen te onderzoeken in een kunstmatig bloedvat. Zij gebruikten daarbij verschillende geneesmiddelen, zoals het hormoon cortison dat wordt ingezet bij behandeling van eczeem, waarvan bekend is dat ze het aantal witte bloedcellen in de bloedbaan vergroten.

Zij ontdekten dat witte bloedcellen zich doorgaans dicht bij de wand van de kunstmatige bloedcellen bevinden. Maar cortison zorgt ervoor dat ze zich naar het midden van de vaten verplaatsen. Metingen lieten zien dat de cellen door cortison stijver werden. Dit verandert de mechanische eigenschappen waardoor de plek in de bloedstroom verandert.

De onderzoekers denken dat het lichaam via signalen de stijfheid van de bloedcellen verandert, waardoor ze in het midden van de bloedstroom lange afstanden afleggen, of zich juist naar de rand bewegen waar ze door biologische signalen van een ontsteking blijven plakken. Het mechanische gedrag bepaalt waar de cellen zich bevinden en wat ermee gebeurt. Met deze wetenschap is het effect van medicijnen op de verplaatsing van witte bloedcellen beter te begrijpen. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Oud en nieuw zou mogelijk al in 2025 of 2026 een seconde eerder zijn.

Door klimaatverandering tolt de aarde minder rap om haar as, met gevolgen voor de wereldwijde tijdmeting

De aarde draait steeds sneller om haar as, maar klimaatverandering remt dat af, blijkt uit analyse. Tijdexperts zijn opgelucht: het moment dat zij een seconde van de universele klok moeten halen, laat nu langer op zich wachten.

De duivelsrog staat op de VN-lijst van met uitsterven bedreigde trekdiersoorten. Op die lijst scoren vissen hoog: maar liefst 97 procent van de vissoorten loopt sterk in aantal achteruit.

VN-rapport over migrerende dieren weinig opbeurend: meer soorten in gevaar en uitstervingsgolf dreigt

Een op de vijf bedreigde diersoorten, is de afgelopen twintig jaar nog dichter bij uitsterven beland. Dat komt voornamelijk door landbouw, overbevissing en verlies of versnippering van hun leefgebied.

Charles Picavet lijdt aan een zeldzame zwellingsziekte en is enorm geholpen met ‘crispr-cas’, de razendsnelle ‘knip-en-plak’-techniek voor DNA. Foto onder: Picavet als jongeman, met gezichtsoedeem.

Bij eerste Nederlander die nieuwe gentherapie krijgt, verdwijnt zwellingsziekte meteen

Tien patiënten die levenslang gebukt gingen onder een erfelijke zwellingsziekte, zijn daar op slag vanaf dankzij één infuus met een nieuwe, experimentele gentherapie. Onder hen twee Nederlanders.

Een ondergelopen straat nabij het Markermeer. ‘Het is echt een bijzonder jaar geweest.’

KNMI: 2023 was het natste jaar ooit, maar tegelijk ook een van de droogste

Het natste jaar ooit in ons land gemeten, was ook een van de droogste. Niet eerder viel er in een jaar zoveel neerslag (ruim een meter!) als in 2023. Maar begin zomer tobde iedereen over de droogte.

Elon Musk

Breinbedrijf Elon Musk plaatst voor het eerst implantaat in de hersenen van een mens

Na eerdere, omstreden, proeven bij apen heeft Elon Musks bedrijf Neuralink nu voor het eerst een implantaat in de hersenen van een mens geplaatst. Zo’n brein-computer-interface helpt bij het uitlezen van hersensignalen.

Uniper wil de kolengestookte energiecentrale op de Maasvlakte de komende jaren omvormen tot een productielocatie van groene waterstof.

'Waterstof is een soort duizenddingendoekje' Maar waar hebben we het precies voor nodig?

De Nederlandse overheid is druk bezig met het afsluiten van contracten voor de levering van waterstof. Deze zomer kwam er een overeenkomst met Spanje, eind november met enkele Golfstaten.