Landbouwgewassen moeten leren om hulp te vragen

Het effect van een natuurlijke ‘hulproep’ bij planten. De plant links is gekweekt naast een plant die geurstoffen uitscheidt als reactie op insectenvraat. De middelste plant is behandeld met een middel dat de natuurlijke afweer tegen insecten versterkt, de rechterplant is niet behandeld. Alle planten zijn even oud en groeiden op dezelfde akker. Wetenschap
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Uppsala

Biologische bestrijding van bijvoorbeeld luizen met lieveheersbeestjes is een prima optie in de achtertuin of een kas, maar in de grootschalige landbouw is het uitzetten van dit soort ‘roofinsecten’ niet echt praktisch. Daarom zou het goed zijn wanneer landbouwgewassen zelf om hulp zouden vragen, net als hun wilde soortgenoten. Dat schrijven Zweedse en Mexicaanse wetenschappers in het tijdschrift Trends in Plant Science.

Veel planten reageren op insectenvraat door stoffen af te scheiden waarmee ze andere insecten te hulp roepen. Wanneer bladluizen of rupsen de bladeren aantasten, gaa …
Dit is 38% van het artikel.

Meer lezen?