Jongens lezen beter tussen meisjes
Utrecht
Jongens van 15 jaar die les krijgen op scholen met meer dan 60 procent meisjes scoren beter op leestesten. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek uitgevoerd door de Universiteit Utrecht. Zij analyseerden de scores op leestesten van zo’n 200.000 jongens van 15 jaar, de op gemengde scholen zaten. Voor het onderzoek zijn gegevens van ruim achtduizend scholen van over de hele wereld gebruikt.
Het was al bekend dat jongens extra gevoelig zijn voor de leeromgeving. Meisjes laten op school doorgaans een hoger concentratievermogen zien dan jongens en ze zijn gemiddeld ook beter gemotiveerd. De onderzoekers denken dat meisjes, wanneer ze in de meerderheid zijn, daarmee het leerklimaat op de scholen positief beïnvloeden.
Jongens scoren doorgaans lager dan meisjes op leestesten. Dit is een serieus probleem dat niet goed is onderzocht, zegt de Utrechtse sociologe Margriet van Hek, die aan de studie meewerkte. Het lijkt er volgens haar op dat scholen met vooral jongens het leesprobleem vergroten. Ook zou het zo kunnen zijn dat meer praktijkgerichte opleidingen, waar de verhouding tussen jongens en meisjes vaak nogal scheef is, nadelig uitpakken voor jongens. Het onderzoek is vandaag gepubliceerd in het tijdschrift School Effectiveness and School Improvement.