Honderden sterrenstelsels ontdekt achter de melkweg

Een impressie van de radiogolven die van de sterrenstelsels (rechts) door de melkweg (links) gaan en dan de radiotelescoop (helemaal links) met speciale ontvanger op aarde bereiken. Wetenschap
Een impressie van de radiogolven die van de sterrenstelsels (rechts) door de melkweg (links) gaan en dan de radiotelescoop (helemaal links) met speciale ontvanger op aarde bereiken. | beeld icrar
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De melkweg blokkeert het uitzicht van sterrenkundigen. Maar met een nieuwe techniek is het gelukt een paar honderd nieuwe sterrenstelsels achter de melkweg te ontdekken.
Sterrenkundigen gebruikten een radiotelescoop met een speciale ontvanger om signalen op te pikken van sterren die achter de sterren en stofwolken van onze eigen melkweg staan. Dat er in die regio vele miljarden sterren moesten staan, werd al vermoed op basis van de zwaartekrachteffecten die deze regio uitoefende. Een gebied tot ongeveer 250 miljoen lichtjaar van ons vandaan – astronomisch gezien in onze achtertuin – wordt sinds de jaren tachtig ‘de grote aantrekker’ genoemd. Hier moest zich een enorme massa sterren bevinden, die zo sterk aan onze eigen melkweg trekken dat we er met een snelhei …
Dit is 39% van het artikel.

Meer lezen?