Gedetailleerde Melkweg

Sterrenkundigen wereldwijd konden woensdag hun geluk niet op: in Madrid werd precies duizend dagen na de lancering door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA de eerste kaart gepresenteerd die ruimtetelescoop Gaia van onze Melkweg heeft gemaakt. Gaia heeft meer dan een miljard sterren ongekend nauwkeurig in kaart gebracht.  Die gedetailleerdheid is voor professionele astronomen een feest. Zij zullen daardoor nog veel meer te weten kunnen komen over de levensloop van sterren en de ontstaansgeschiedenis van het Melkwegstelsel. Dankzij de metingen van Gaia zijn de afstanden van veel sterren nu nauwkeuriger bekend. Als gevolg daarvan is ook met meer precisie te achterhalen hoeveel energie zij produceren, en daardoor kan hun levensloop weer beter begrepen worden. Er zijn diverse teams geformeerd om de vele nieuwe data te analyseren. De kaart van Gaia levert wellicht ook planeetontdekkingen op. Binnen een paar weken worden al de eerste wetenschappelijke publicaties naar aanleiding van de Gaia-kaart verwacht. De ruimtesonde Gaia is in december 2013 gelanceerd. Het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO is mede verantwoordelijk voor de precisie waarmee Gaia kan meten. TNO ontwierp, ontwikkelde en testte instrumenten die onder meer de hoekstabiliteit van de twee Gaia-telescopen bewaken. < Wetenschap
Sterrenkundigen wereldwijd konden woensdag hun geluk niet op: in Madrid werd precies duizend dagen na de lancering door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA de eerste kaart gepresenteerd die ruimtetelescoop Gaia van onze Melkweg heeft gemaakt. Gaia heeft meer dan een miljard sterren ongekend nauwkeurig in kaart gebracht. Die gedetailleerdheid is voor professionele astronomen een feest. Zij zullen daardoor nog veel meer te weten kunnen komen over de levensloop van sterren en de ontstaansgeschiedenis van het Melkwegstelsel. Dankzij de metingen van Gaia zijn de afstanden van veel sterren nu nauwkeuriger bekend. Als gevolg daarvan is ook met meer precisie te achterhalen hoeveel energie zij produceren, en daardoor kan hun levensloop weer beter begrepen worden. Er zijn diverse teams geformeerd om de vele nieuwe data te analyseren. De kaart van Gaia levert wellicht ook planeetontdekkingen op. Binnen een paar weken worden al de eerste wetenschappelijke publicaties naar aanleiding van de Gaia-kaart verwacht. De ruimtesonde Gaia is in december 2013 gelanceerd. Het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO is mede verantwoordelijk voor de precisie waarmee Gaia kan meten. TNO ontwierp, ontwikkelde en testte instrumenten die onder meer de hoekstabiliteit van de twee Gaia-telescopen bewaken. < | beeld esa
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Dit is 100% van het artikel.

Meer lezen?