Gasblaasjes maken bacterie zichtbaar

Gasblaasjes kunnen dankzij genetische technieken bacteriën zichtbaar maken. Daardoor zijn ze goed te volgen. Wetenschap
Gasblaasjes kunnen dankzij genetische technieken bacteriën zichtbaar maken. Daardoor zijn ze goed te volgen. | beeld Barth van Rossum / caltech
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Onderzoekers hebben met genetische technieken bacteriën uitgerust met gasblaasjes. Hierdoor zijn ze in het lichaam van proefdieren goed te volgen.

De met gas gevulde blaasjes weerkaatsen ultrageluidsgolven, zoals die ook gebruikt worden bij het maken van een echo. In een artikel in het tijdschrift Nature laten de onderzoekers van het California Institute of Technology zien dat ze met ultrageluid bacteriën met gasblaasjes kunnen volgen in de darmen, maar ook in kankergezwellen.

De blaasjes komen van nature voor in een aantal bacteriesoorten. Door de genen die zorgen voor hun aanmaak te verplaatsen, is het mogelijk andere soorten te voorzien van dit soort blaasjes. Dat is interessant, omdat bacteriën mogelijk te gebruiken zijn voor het af …
Dit is 42% van het artikel.
Paywall

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?