Eilanden vormen oases in de oceaan

Het vruchtbare water rond een afgelegen atol (het Palmyra Atol). Een atol is een ringvormig eiland met veel koraalafzetting. Het water binnen in de ring, wordt een lagune genoemd. Wetenschap
Het vruchtbare water rond een afgelegen atol (het Palmyra Atol). Een atol is een ringvormig eiland met veel koraalafzetting. Het water binnen in de ring, wordt een lagune genoemd. | beeld Zafer Kizilkaya
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De biodiversiteit in oceanen is relatief laag. Maar rond eilanden neemt de diversiteit sterk toe. Amerikaanse onderzoekers laten zien dat plantaardig plankton de sleutel is.

De wetenschappers bestudeerden 35 eilandjes in de Stille Oceaan. De eerste vondst die zij deden was dat de hoeveelheid plantaardig plankton rond de eilanden hoger was dan elders in de oceaan, een toename van 86 procent. Dit ‘fytoplankton’ is de basis van de voedselketen in de zee.

De volgende vraag was natuurlijk waarom er meer fytoplankton is. In het tijdschrift Nature Communications schrijven de onderzoekers dat er een ‘terugkoppelingssysteem’ is, waardoor een beetje extra plankton voor een grote biodiversiteit kan zorgen.

In eerste instantie neemt de hoeveelheid fytoplankton vermoedelijk …
Dit is 37% van het artikel.

Meer lezen?