Luister naar

Dubai test autonome dronetaxi

Nieuws
In Dubai heeft een autonome drone, die straks twee passagiers van A naar B moet brengen, haar eerste testvluchten gemaakt.
Anca Boon
zaterdag 30 september 2017 om 03:00
De Volocopter, die plaats biedt aan twee passagiers, in een hangar in Stuttgart, Duitsland.
De Volocopter, die plaats biedt aan twee passagiers, in een hangar in Stuttgart, Duitsland. beeld

De lancering van het autonome toestel kon afgelopen week op ruime belangstelling rekenen in de internationale pers, ook al zijn de vluchten voorlopig nog onbemand.

De Volocopter, ontwikkeld door een Duitse dronefabrikant, maakte maandag zijn eerste vlucht vanaf het strand aan de Perzische Golf, meldde persbureau Reuters.

Het onderstel en de cabine van het toestel doen denken aan een helikopter. De twee grote rotorbladen bovenop ontbreken echter, evenals de ‘staart’ met kleine rotors. In plaats daarvan zit er grote ring op de cabine met daarop 18 propellers. Die moeten er met elkaar voor zorgen dat de autonome drone rustig opstijgt, van koers verandert en zacht landt.

in ontwikkeling

Het toestel waarmee de onbemande testvlucht werd uitgevoerd, verraadde dat het project nog ‘werk in uitvoering’ is: deuren en gordels ontbraken. Gezien het zonnige en warme klimaat in Dubai kunnen reizigers een toestel zonder deuren misschien waarderen. Of zouden ze liever in een taxi met airconditioning stappen? Passagiers zullen in ieder geval gordels willen zien voor ze instappen voor een vluchtje.

Het idee is dat passagiers de dronetaxi bestellen via een app op hun smartphone en op een display aangeven waar ze naartoe willen. Het toestel kient dan zelf de route uit en vliegt zonder hulp op afstand naar de plaats van bestemming of naar een ‘Voloport’, een taxistandplaats voor Volocopters.

De Volocopter is ontwikkeld in Duitsland. De topsnelheid ligt rond de 100 kilometer per uur. Door de beperkte capaciteit van de accu’s, kan een vlucht maximaal 30 minuten duren: voldoende voor stadsvervoer, zeker doordat de taxi (nog) geen last heeft van files of voor verkeerslichten hoeft te wachten.

Het testvluchtje maandag ging nog niet zo ver: het toestel steeg op vanaf het strand, klom naar een hoogte van 200 meter en landde na 5 minuten te hebben rondgecirkeld weer op het strand. Niets spectaculairs aan, zou je zeggen.

Kroonprins Sheikh Hamdan, die de testvlucht samen met andere hoogwaardigheidsbekleders van een afstandje volgde, liet echter weten dat de taxidrone onderdeel is van grootse hightechplannen. Zo heeft Dubai de ambitie om in 2030 een kwart van de passagiers te vervoeren met autonome voertuigen.

back-up

Uiteraard willen passagiers dat een onbemande taxivlucht veilig is. Daarom is de Volocopter uitgerust met extra accu’s als back-up en kan hij ook nog vliegen als een aantal rotors uitvalt. Falen onverhoopt toch cruciale systemen dan moeten twee parachutes het leven van de reizigers redden.

De komende tijd moeten testvluchten uitwijzen of de taxidrones obstakels die ze kunnen tegenkomen, feilloos ontwijken: zoals de torenhoge wolkenkrabbers waar Dubai bekend om staat en bewegende obstakels, zoals vogels, andere vliegende taxi’s en drones die pakketjes bezorgen.

Iedereen die een mobiele telefoon heeft, weet dat de batterij op de meest ongelegen momenten leeg is. Wie in een luchttaxi stapt, moet ervan op aankunnen dat de accu het niet halverwege de rit laat afweten. En als dat al gebeurt, zou het toestel in ieder geval gecontroleerd een noodlanding moeten maken.

De accu’s moeten dus niet alleen ruim voldoende capaciteit hebben voor de geplande vlucht. Idealiter zijn de batterijen ook snel weer opgeladen. Een alternatief scenario is snelle verwisseling van accu’s. Of de bouwer kan de dronetaxi zo programmeren dat die alleen opstijgt wanneer de batterij vol is.

Over een jaar of vijf à tien zal in ieder geval duidelijk zijn of passagiers massaal in een dronetaxi stappen of dat het luchtfietserij blijft.

In februari kondigde een Chinees bedrijf aan dat zijn autonome dronetaxi, model eHang 184, vanaf juli in Dubai zou vliegen. Die maand is inmiddels verstreken. De Duitse Volocopter kreeg daarmee de primeur.

De eHang is geen tweezitter, maar biedt plaats aan één niet al te zware persoon – de drone zou maximaal 100 kilo kunnen vervoeren. De maximale snelheid ligt daarentegen met 160 kilometer per uur iets hoger. Op andere fronten zijn de twee luchttaxi’s vergelijkbaar: ze vliegen autonoom naar de bestemming die de passagier intoetst. De maximale vliegduur ligt zo rond de 30 minuten.

Taxiaanbieder Uber liet afgelopen voorjaar weten ook wel brood te zien in vliegende taxi’s en daarom een eigen toestel te ontwikkelen. De Franse vliegtuigfabrikant Airbus werkt eveneens aan een prototype. Dat proefmodel zou eind van het jaar zijn eerste vluchten kunnen maken en tegen 2020 op de markt komen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oud en nieuw zou mogelijk al in 2025 of 2026 een seconde eerder zijn.

Door klimaatverandering tolt de aarde minder rap om haar as, met gevolgen voor de wereldwijde tijdmeting

De aarde draait steeds sneller om haar as, maar klimaatverandering remt dat af, blijkt uit analyse. Tijdexperts zijn opgelucht: het moment dat zij een seconde van de universele klok moeten halen, laat nu langer op zich wachten.

De duivelsrog staat op de VN-lijst van met uitsterven bedreigde trekdiersoorten. Op die lijst scoren vissen hoog: maar liefst 97 procent van de vissoorten loopt sterk in aantal achteruit.

VN-rapport over migrerende dieren weinig opbeurend: meer soorten in gevaar en uitstervingsgolf dreigt

Een op de vijf bedreigde diersoorten, is de afgelopen twintig jaar nog dichter bij uitsterven beland. Dat komt voornamelijk door landbouw, overbevissing en verlies of versnippering van hun leefgebied.

Charles Picavet lijdt aan een zeldzame zwellingsziekte en is enorm geholpen met ‘crispr-cas’, de razendsnelle ‘knip-en-plak’-techniek voor DNA. Foto onder: Picavet als jongeman, met gezichtsoedeem.

Bij eerste Nederlander die nieuwe gentherapie krijgt, verdwijnt zwellingsziekte meteen

Tien patiënten die levenslang gebukt gingen onder een erfelijke zwellingsziekte, zijn daar op slag vanaf dankzij één infuus met een nieuwe, experimentele gentherapie. Onder hen twee Nederlanders.

Een ondergelopen straat nabij het Markermeer. ‘Het is echt een bijzonder jaar geweest.’

KNMI: 2023 was het natste jaar ooit, maar tegelijk ook een van de droogste

Het natste jaar ooit in ons land gemeten, was ook een van de droogste. Niet eerder viel er in een jaar zoveel neerslag (ruim een meter!) als in 2023. Maar begin zomer tobde iedereen over de droogte.

Elon Musk

Breinbedrijf Elon Musk plaatst voor het eerst implantaat in de hersenen van een mens

Na eerdere, omstreden, proeven bij apen heeft Elon Musks bedrijf Neuralink nu voor het eerst een implantaat in de hersenen van een mens geplaatst. Zo’n brein-computer-interface helpt bij het uitlezen van hersensignalen.

Uniper wil de kolengestookte energiecentrale op de Maasvlakte de komende jaren omvormen tot een productielocatie van groene waterstof.

'Waterstof is een soort duizenddingendoekje' Maar waar hebben we het precies voor nodig?

De Nederlandse overheid is druk bezig met het afsluiten van contracten voor de levering van waterstof. Deze zomer kwam er een overeenkomst met Spanje, eind november met enkele Golfstaten.