DNA-techniek als wapen tegen illegale visvangst

De bemanning van vissersschepen in actie voor de westkust van Alaska. Ongeveer een kwart van de visvangst wereldwijd is illegaal. |beeld AP / James Poulson Wetenschap

BANGOR - Britse onderzoekers hebben een manier gevonden om de herkomst van vis ook wanneer deze is verwerkt te bepalen met behulp van DNA-technologie. Hiermee is het mogelijk om illegale visvangst tegen te gaan en zo de beschikbare vis beter te beheren. Ongeveer een kwart van de visvangst wereldwijd is illegaal.

Europese regelgeving schrijft al voor dat de herkomst van vis die binnen de Europese Unie wordt verkocht, gelabeld moet zijn: op dat label staan de soort vis en de plaats van herkomst. Maar verwerkte vis is moeilijk te identificeren. In het tijdschrift Nature Communications dat gisteren verscheen, laten wetenschappers van de universiteit van Bangor zien hoe zij aan de hand van een DNA-profiel vier verschillende soorten vis (kabeljauw, haring, heek en tong) kunnen identificeren. Het lukt zelfs om onderscheid te maken tussen kabeljauw uit de Noordzee en die uit de Baltische zee. De onder …

Elke dag onze nieuwsbrief?