Diversiteit diepzee in kaart gebracht

De slangster is verwant aan de zeester. Australische onderzoekers hebben de verdeling van 2099 soorten in kaart gebracht. Wetenschap
De slangster is verwant aan de zeester. Australische onderzoekers hebben de verdeling van 2099 soorten in kaart gebracht. | beeld C. Harding
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De diepzee is rijk aan soorten, maar onze kennis van die rijkdom is beperkt. Australische onderzoekers zetten op een rijtje wat wij weten.

In het wetenschappelijke tijdschrift Nature hebben de onderzoekers de verdeling van 2099 soorten slangsterren (verwant aan de zeester) in kaart gebracht voor het continentale plat (20 tot 200 meter diepte), de continentale helling (200 tot 2000 meter) en de diepzee (2000 tot 6500 meter). Zij deden dat met behulp van gegevens van een groot aantal onderzoeken.

De zeeslangen vormen een belangrijke groep op de oceaanbodem, dus de verdeling van deze soort zegt iets over de manier waarop alle soorten verdeeld zijn. De grootste soortenrijkdom op het continentale plat en de continentale helling werd …
Dit is 41% van het artikel.

Meer lezen?